Läsa böcker är något av det härligaste som finns

Källa

Det har tagit ungefär 5-6 år för mig att kunna läsa böcker igen... Obegripligt lång tid. Nu läser jag enklare romaner och deckare. Inga djupa, avancerade texter. Inget på något annat språk än svenska.

Känner fortsatt av att jag tappar fokus, blir trött och glömmer vad jag håller på att läsa om. Det är bättre nu, men händer trots allt emellanåt. Jag började med att lyssna på ljudböcker. När jag var sjukare och mest låg ner, var det som ett sömnmedel, oavsett hur bra boken var så somnade jag till det meditativa ljudet av att någon läser högt för en. Det dämpade dessutom min ångest.

Nu på senare tid har jag insett att om jag lyssnar OCH gör nåt annat samtidigt (eftersom jag orkar), då blir jag orimligt trött. Tex lyssna på bok och ta en promenad blir inte avkoppling, utan jättejobbigt. Fast var sak för sig är avkopplande.

Tips är att låna ungdomsböcker på biblioteket. Finns många bra ungdomsböcker, som är lite mer lättlästa än vuxenböckerna. Eller ljudbok. Eller konsekvent läsa två sidor i taget hur bra det än går. (minus för att man aldrig kommer in i handlingen då). Sen kan man öka till ett kapitel i taget eller sätta en tid, tex 10 minuter och utöka därefter.

Tror dock (tyvärr) inte att man kan träna hjärnan att orka läsa när man är akut utmattad. Den behöver bara vila då. Senare kan det däremot gå att utmana hjärnan med lite läsning.

Har förstått att många har svårt att läsa med sina trötta hjärnor, men att vissa inte alls har detta bekymret.

6 kommentarer:

  1. Jag kunde läsa i perioder under de första tre åren. Korta stunder, väl valda stunder och helt ostörd var så klart förutsättningarna för att fatta nåt överhuvudtaget. Dessutom lättläst och helst npgot där jag hafe lärt känna karaktärerna väl redan innan sjukdomen. Alltså böcker ur någon serie som jag hade påbörjat förut. Nu läser jag mer och kan ofta göra det varje dag. Kan välja böcker lite som jag vill nu men avancerad text och faktatext eller texter på engelska är svårt. Då orkar inte hjärnan både avkoda och tolka och texten blir svårbegriplig. Instruktioner funkar bara om dom ör korta och tydliga och jag går tillbaka hundra gånger för att kolla nästa steg, även i recept och sånt. Men nytt är att jag ibland kan läsa även om det finns lite ljud omkring. I alla fall en liten stund om ljudet inte är för högt. Så det rör sig framåt! För oss båda verkar det som.😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen det där med texter på engelska och svårare faktatexter etc, lätta mysputtriga romaner och deckare går bra nu, men svåra texter är en helt annan sak.

      Har också lagt märke till vilken otroligt stor skillnad det är på att läsa i total tystnad jämfört med när det finns ljud i bakgrunden. Hur funkar det för dig på jobbet? Kan du koncentrera dig på att läsa när du har arbetskamrater och elever omkring?

      Radera
  2. Jag är inne i en icke-läsa-alls-period. Hur nu det ska gå när min skrivkurs börjar om två veckor?! Men förut i min sjukdomstid har jag haft perioder där jag kunnat läsa hur mycket som helst och sen är det tvärstopp ett tag. Hjärnan anpassar sig väl till vad den klarar av och skickar meddelande till resten av kroppen om man ska läsa eller inte :)

    Ljudböcker har jag bara testat en kort period och det gick inte alls. Kunde inte koncentrera mig utan gick och tänkte på annat och tappade bort historien. Kanske får prova igen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vilar dig i form, laddar hjärnan för nya läsupplevelser, det kommer säkert att gå jättebra med kursen.

      Bra teori, att hjärnan anpassar sig för vad den klarar av, så är det såklart.

      Radera
  3. Jag har alltid varit en bokmal och när jag blev sjuk fortsatte jag att läsa faktiskt. Väldigt korta stunder, mycket fick jag läsa många gånger, enkla böcker i serie som en vän lånade mig så jag slapp sätta mig in i nya persongallerier för ofta. Jag var tvungen att ha den verklighetsflykten, annars hade jag blivit galen av skräck...Konstigt nog tycker jag det är svårare att läsa tidningen på morgonen än att läsa böcker, inte lika kul kanske. Men det är enda sättet jag får mig lite samhällsinfo till livs, nyheter på tv är för direkt och text-tv rena terrorn. Min lästakt är kanske hälften av vad den var förr, men det gör inget, jag är så tacksam att jag kan läsa alls, det är inte självklart nar jag insett. Jag är med i en bokklubb där man får läsa 54 nya böcker varje år, låna en i taget och få en i slutet för 370 kr. Ruskigt bra! Sen är lillasyster litteraturlärare så hon har alltid nytt i bokhyllan som man kan låna. Jag har det väl förspänt...😄
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hu för text tv, den är hemsk att läsa på. Du kanske är i en annan målgrupp, men Lilla aktuellt är bra för att hänga med! :)

      Skönt att du kunnat läsa och koppla av med det hela tiden. Jag hade mina husprogram i England som avkoppling och förströelse. Där sker inte heller några överraskningar! ;) Så det har varit väldigt skönt att kunna ta ytterligare ett steg framåt och se nåt annat än hus på engelska landsbygden! Bra tips på bokklubben, jag får många boktips på instagram och så reserverar jag på biblioteket sedan. Funkar också bra.
      Kram

      Radera