Utmaning de luxe, sommarlov på ingående

Detta är en del i min överlevnadsplan för sommarlovet. Inte för egen del dock...


Jag står inför en utmaning. Sommarlov närmare bestämt. Med barn som har slutat fritids kommer det att bli en ny upplevelse. Dessutom är barnen så stora att det numera inte går att ta föräldraledigt för att passa dem. Maken kommer alltså inte att vara hemma alls i den utsträckning han kunnat tidigare.

I praktiken innebär det att jag som "jobbar hemifrån"/har min huvudsakliga arbetsplats i hemmet (hmpf...), kommer ha sällskap till slutet av augusti. 

Förra året gjorde tanken på sommarlovet mig helt skräckslagen. I år känns det mer vagt. Jag oroar mig inte direkt, men skulle ju ljuga om jag sa att jag inte tänkt tanken hur det ska gå. 

Barnen är såpass stora att de klarar sig ensamma ett tag. De kan fixa enklare mat till sig och njuter av kulinariska höjdpunkter som 2-minutersmikrovärmd Billys panpizza. Gärna serverad med ett stort glas O'boy. (Chokladpulver i den mängd att det går trögt att röra runt skeden i den lilla mjölk som tillsatts) Men de är för små för att tex åka och bada själva, så det kommer krävas insatser från min sida. 

Maken har dessutom mycket mindre semester i år än han brukar ha, pga anledningar. 

Så om jag uppdaterar lite hipp som happ framöver, så vet ni vad jag sysslar med. Jag är mamma på heltid. Eller så sover jag. 

Hur har du det i sommar? 



8 kommentarer:

  1. Jag förstår att det är en utmaning att vara mamma på heltid med en utmattning i kroppen.
    Hoppas att du kan ha stöd av nära och kära för det behöver man de dåliga dagarna då man kämpar för att stå ut med sig själv och sitt eget mående.
    Jag hoppas på en sommar utan krascher!
    Jag hoppas på en sommar då jag mer och mer börjar känna en mening med att fortsätta denna resa med utmattning.Många gånger har jag tänkt att nu ger jag upp.Jag kommer inte att klara det här.
    Hoppas på en sommar då jag kan vara i nuet soliga dagar,regniga dagar och känna att det finns en framtid för mig också.
    Trots denna kropp och hjärna som lever sitt eget liv och som jag får förhålla mig till det så gott det nu går.
    Hoppas på en sommar utan att känna mig mer eller mindre sjuk varje dag.
    Ska åka på en semesterresa för första gången sen jag kraschade.
    Det får bli som det blir.Längtar efter att komma hemifrån även om man inte är frisk.Ska försöka njuta de stunder då inte utmattningen håller en i sina klor till 100 %.
    Jag vill leva inte bara överleva.
    Var rädd om dig!
    Skickar styrkekramar och energi till dig!
    <3<3<3
    Kram från
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt det låter att komma iväg lite. Kan bli positivt att lämna en säng för en annan! Och få lagad mat, slippa vardagen lite. Bara man gör det med inställningen att det blir vila på annan plats så du inte börjar åka runt på hundra museum och gamla kyrkoruiner så ska det nog gå bra! Kanske inte helt utan krascher, men förhoppningsvis inte så djupa svackor och bakslag.
      Tack för energin, den kan behövas, säger jag redan, efter bara tre dagar ;)
      Kram

      Radera
  2. Sommaren blir skräckblandad förtjusning. Mina ska inte vara hemma hela sommaren, men jag är livrädd för att bli helt slut när de är hemma och jag inte får min "egentid# om du förstår vad jag menar.. Det blir ju liksom aldrig tyst med en femåring och en sjuåring. Samtidigt ser jag fram emot att göra saker med dem, bada, vara i trädgården, kanske åka nån tur. Pengarna räcker inte till nån resa nånstans, varken utomlands eller i Sverige, så vi blir hemma. Både på gott och ont. Vi får se hur det blir...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina är lite yngre, så förstår att de inte kommer vara hemma hela sommaren. Men det kan vara arbetsamt nog. Det är aldrig riktigt tyst med barn i nån ålder gissar jag... ;) Klart man vill göra saker, det är ju det som gör allt värt, bara man får vila upp sig lite emellan. Behöver inte alls vara dåligt att bli hemma, man sparar mycket energi på att slippa planera, packa och resa. Det kommer finnas andra somrar när ni kan resa. KRAM

      Radera
  3. Även om barnen är större så är det ändå jobbigt att ha dem hemma när man är sjuk. Dom ska äta, båda, ha kompisar, skjuts och dom pratar och stökar till. Och man måste handla hela tiden för det går så mycket mat. I år är första gången på fyra år som jag inte tycker att det känns skitjobbigt att dom är lediga. Dels för att min ork har förbättrats så mycket och för att dom är stora på riktigt nu. 15 och 13. Hoppas att det ska gå bra för dig i sommar och att du inte blir sämre igen. Kolla om det finns nån annan som kan vara med dom till exempel. Jag brukar åka till ett bad där det är skitlugnt med mina. Det blir inga poolbad i stan eller havsbad där det vimlar av ungar. Man får försöka vara så taktiskt som möjligt... Kram

    SvaraRadera
  4. Dom ska ju inte båda utan bada såklart...😂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bada är en energikrävande aktivitet, eftersom bara solsken är energikrävande. Lugna bad är helt klart att föredra, men barnen älskar utomhuspoolen i kommunen... Så kommer bli kompromisser.

      Och maten, maten.... 😱 Jag hade förträngt!! ... och allt det andra också, stöket och tänka sig att de pratar och äter också, haha! Man känner sig hemsk när man håller på så här, men det handlar ju inte om barnen i sig, utan om ens egen bristande ork. Viktigt att skilja de sakerna åt.

      Kram

      Radera
  5. Ska mest ta det lugnt, har bara två veckors semester, det blir ett par dagar upp till Sundsvall till dottern :), vi precis fått hem en valp till så det är mycket pyssel med det :). Mina barn är stora och har flyttat, men dom kommer hem o hälsar på då och då :). Ta hand om dig :) och hoppas sommarlovet flyter på fint :). kram

    SvaraRadera