Tips mot trötthet, UPPDATERAD!!!

Jag ställde en fråga till er om hur ni gör/gjort för att hantera tröttheten som kommer med utmattningssyndrom. Eftersom det var så himla fina tips och så mycket välbeprövad kunskap så kan jag inte låta bli att dela med mig av det till er alla. Så, alla era tips kommer här! Jag har inte testat och kan inte svara för huruvida allt fungerar eller inte. Men det kan vara en bra idébank som man kan ta med sig till sin doktor nästa gång, om det är något man undrar över.

Vila regelbundet
Sova dagtid
Vila före och efter inplanerade aktiviteter, för att skapa marginaler
Vila när jag blir uppspeedad efter överaktivitet, i stället för att gå på rastlösheten och göra saker

Vakta marginalerna mellan aktiviteter, 
Säga nej(!!) 
Göra lite grann och inte allt eller inget

Inte ta ut sig för mycket, utan spara på krafterna
Gå och lägga sig i tid på kvällen
Sköta sömnen (regelbundna vanor)


Vitamin B12
Vitamin D
Andra vitaminer och mineraler som tex järn, magnesium, multivitamin, omega 3 mm

Dra ner på kaffe och socker
Äta mycket frukt och grönt, nötter och frön och varierad kost
Lev smart och hälsosamt
Utred andra överkänsligheter som kan påverka kroppen och göra den trött

Gör roliga saker som ger energi...
... men planera in vilodagar i anslutning till dessa, så kroppen får chans att vila och ta igen sig.


Meditera
Djupandas
Motionera lagom mycket (varierar med dagsform)
Vistas ute i naturen
Dra ner på kraven i hemmet


Atarax
Cicadin (melatonin) 
Imovane
Lergigan

Voxra (Bupropion) En typ av antidepresiva som innehåller noradrenalin och dopamin ger uppiggande effekt.
Kombinationen Voxra och ssri, för att få uppiggande effekten av Voxra och ångestdämpande dito av ssri

Trappa ner ssri, om det är så att den orsakar trötthet. OBS! Inte utan att diskutera detta med din läkare först.

... och sist men inte minst, det råd som måste finnas med på en lista om trötthet

Acceptera tröttheten

Det är inte roligt att vara trött, men ibland finns det inget man kan göra åt den, mer än att sluta kämpa och bara vila. Acceptera att det är så livet ser ut just nu. I kväll, i morgon, nästa vecka eller om ett år kan läget vara helt annorlunda.


Tack för alla tips, ni är bäst! <3




9 kommentarer:

  1. Tack för din fina sammanfattning av alla tips.❤❤❤
    Tröttheten kan jag acceptera men inte alla dessa krascher.
    Det svåraste är nog att vila när man inte är trött just för att undvika krascher.
    Ligger här idag igen efter en helg då jag försökte leva ett vanligt liv med min familj.
    Inga utsvävningar lugna promenader,umgås lite med släkt och vänner, lite trädgårdsarbete bara lugnt utan att ta ut mig.
    Vet inte vad som blev för mycket men för mycket blev det.
    Kämpar med att acceptera denna enorma trötthet som gör mig yr, darrig, illamående och fullkomligt slår undan benen på mig.
    Det är så svårt. De aktiviteter som ger energi och lycka resulterar ofta i en överstimulerad hjärna som inte kan sova för den har fullt upp med att sortera alla intryck.
    Det är väl också just det där att acceptera de riktigt dåliga dagarna och peppa sig själv att de bättre dagarna kommer.
    Jag längtar så det gör ont i hela hjärtat efter energi.
    Energi och styrka så att jag kan få leva det liv jag vill.
    Inte mitt gamla liv med påknappen ständigt på men ett liv utan att behöva må så dåligt av en utmattad hjärna.
    Ska pröva några av alla fina tips du har fått.
    Var rädd om dig.
    ❤❤❤
    Kram från
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det svåraste är att vila när man är pigg, eftersom man så gärna vill leva då! Vi måste hoppas och tro att det blir bättre över tid. Man tar babysteps och framåt kommer man på nåt sätt ändå. Vila dig i form så blir krascherna mindre och färre med tiden. Hoppas några tips hjälper dig längs vägen. Kramar!

      Radera
  2. Svar
    1. Tack för bra bidrag till sammanställningen! <3

      Radera
  3. Många bra tips! Känner igen många, även om jag undviker mediciner då jag är rädd för att mixtra med kroppen på så vis. Och ja acceptans! Det allra viktigaste. Det är så uttröttande att kämpa emot trötthet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla är inte i behov av medicin och det är ju skönt. Men också skönt att det finns för de som verkligen behöver dem. Acceptans, det viktigaste och svåraste!

      Radera
  4. Väldigt bra lista! Alltid finns det något som passar och hjälper någon. Tack för att du delar ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det bra tips och så fint att få det samlat!
      Tack själv! ❤️

      Radera
  5. Superbra sammanställning av tipsen :), har använt många av dom och är på god väg att bli mycket bättre :). Det kommer att bli bättre låt det ta tid bara :)

    SvaraRadera