Medicinfråga

Källa 



Jag äter SSRI sedan ett par år tillbaka. Dessa hjälper mig väldigt bra genom att lindra ångest och hålla mig lugn. Jag sover bättre och känner mig absolut mer avslappnad. Men. Tröttheten. Den här tröttheten. Den försvinner inte. Hur mycket jag än sover.

Så min fråga till er läsare är, Hur har du fått bukt med din trötthet? Är det något man får räkna med som utmattad, att alltid vara tröttare än tröttast? Vad äter du för medicin/mediciner? Kombinerar du olika preparat för olika symptom?

Vad beror på mig, vad är min sjukdom, vad kan avhjälpas med medicinering osv osv... ? Tips emottages tacksamt.

(Min doktor har inte sagt något om detta, utan det är lite snillen spekulerar över de här funderingarna. För jag hoppas att det kan finnas någon lösning på problemet... Och som med alla andra viktiga och bra saker, är det här på bloggen jag får de bästa tipsen! <3)

36 kommentarer:

  1. Jag tar ssri sedan 12 år och blir tröttare av dem. Eller ja, jag kommer inte ens ihåg hur det kändes före jag började, men jag minns att jag kände skillnad i pigghet även före jag blev utmattad.

    Nu är jag ju utmattad också och sover normalt 9h/natt och ibland mer dagtid. Tänker att sömnen är bästa vilan så låter mig sova så länge jag inte vrider på dygnet och förstör nattsömnen. Men det är segt och det tar ju sån TID att sova. Dagarna blir så korta. :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, du började med ssri innan du blev utmattad och då kände du dig tröttare av dem... Jag började med ssri efter jag gick in i väggen andra gången och då kände jag mig piggare av dem...

      Precis så, dagarna blir så korta när man sover så mycket! ;)
      Tack för att du berättar

      Radera
  2. Äter också SSRI. Blev extremt trött ett tag och blev utredd. Då fick jag B12-vitamin, som jag äter en tablett om dagen. Tyckte den hjälpte men blir fortfarande väldigt trött om det varit för mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter också B12, men jag känner ärligt talat ingen skillnad alls... Men det är klart inga mirakelpiller. Är man föööör trött har man ju en bit att jobba upp.
      Kram

      Radera
  3. Hej! Känner igen mig. Tyvärr har jag ingen direkt lösning. Jag har dragit ner på kaffe vilket hjälper kortsiktigt men stressar binjurarna långsiktigt. Socker är också en fälla. Man blir piggare men så blir man ännu tröttare. Jag försöker undvika socker.
    Det som hjälper är att sova på em. Väldigt jobbigt. Nu när jag mår bättre och orkar mer kan det ibland funka att göta något utomhus eller träffa nån kompis. Det kan ge energi. Men jag måste lägga mig tidigt och vara aktsam på att det inte blir för mycket.

    Jag försöker trappa ner min ssri. Jag hoppas att det kommer att funka och att jag klarar mig på alla de andra verktygen förutom medicinen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså du blir piggare om du undviker socker och kaffe? Såna faktorer har jag inte vägt in... Jag sover också någon gång per dag, laddar upp batterierna lite extra.

      Hoppas det går bra för dig att trappa ner ssri, tag det bara långsamt så går det nog fint. Tack för att du berättar!

      Radera
  4. Trött är mitt mellannamn numera. just nu är det galet hur trött jag kan vara. Jag äter ssri tillsammans med en annan medicin -denna ska göra mig pigg. Det gör den inte. Jag är så trött hela dagarna. Känner att jag återigen tappat livsglädjen pga denna sjuka trötthet.

    Jag försöker att inte sova på dagarna men ibland går det inte. Känner oro inför kommande sommarlov med tre barn hemma.. Jag försöker röra på mig men hamnar i en ond cirkel i och med tröttheten.

    Tror tröttheten inte beror så mycket pga medicinerna utan mer kroppens sätt att säga stopp! Hjärnan behöver paus.

    Pigga på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken är den andra medicinen som ska göra dig pigg?! Nyfiken om det kan vara nåt för mig;)

      Ja, sommarlovet, denna utmaning. Känner detsamma.

      Nä, tror inte heller tröttheten beror mest på medicinerna, utan kanske snarare hoppades jag på att nån av er läsare hade nåt mirakelmedel som piggade upp er! ;) Men mirakel är nog svårt! :)
      Tack snälla! Och tack detsamma

      Radera
    2. Den andra är Voxra (vet inte vad den tillhör för grupp ) som ska ha en uppiggande effekt. Har till och med provat att äta dubbel dos för att bli piggare men det hjälpte inte, tvärtom, det blev sämre igen..

      Enda gången jag inte är trött är när jag är i stallet. Då är tröttheten som bortblåst, men så fort jag kommer hem igen är jag trött..

      Radera
    3. Jaså du äter också voxra. Nu har jag hört om flera som äter den och som känner sig piggare av det. Hoppas att du också kommer in i ett flow och känner dig piggare så småningom när hjärnan återhämtat nivåerna av signalsubstanserna. Men vila är förstås nödvändigt fortfarande, antagligen resten av livet. Hade ju bara varit skönt att kunna känna sig lite pigg däremellan.. ;)

      Radera
  5. Jag tar inte SSRI även fast läkaren skrev ut det medan jag var av en annan åsikt. Jag har dock ingen ångest, oro, depression på det viset utan ansåg att när det slog till handlade det om att jag inte lyssnade på kroppens signaler. För när jag började bromsa mig så sinade ångest känningarna ut och jag har även fått till mig att så fort jag känner av ångesten så måste jag backa och varva ner. I mitt fall har den lugnande andningen hjälpa mig. Ang tröttheten så finns den ju kvar men är inte lika förlamande som för 2 år sedan. Jag tillhör även den skaran som inte lyckats sova under dagarna fast jag skulle behöva det ibland. Det kan ju vara så att din utmattning är något annat. Du kan ju ha en känslighet för något eller en förgiftning som kroppen inte kan hantera. Vet inte om du läst om utmattningsskolan. En del blir sjuka av dricksvattnet, amalgam fyllningar, p-piller, mögel osv. Några som följt skolan har blivit friska. Det kan ju vara värt att testa programmet för jag tror ju inte måendet blir sämre av det. //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen det där att ångesten kan bero på överaktivitet i många fall och jag håller med dig, man behöver ju inte medicinera om man inte har de problemen. Däremot bra att det finns om man är sjuk.

      Jag har läst lite om utmattningsskolan, men inte deltagit i den. Men många tillstånd har ju väldigt liknande symptom så det är ju säkert inget som skadar att ändra kosten, som du säger. Tack för tipset!

      Radera
  6. Har testat att ta SSRI men det gjorde ingen skillnad och jag vill helst undvika läkemedel om det är möjligt. Har egentligen aldrig varit deprimerad men min läkare ville se om "energin" kom tillbaka men det gjorde den aldrig så vi avslutade det. Lyssnade precis på ett intressant avsnitt i podden 4Health, en av de poddar jag började lyssna på när jag blev sjuk. I detta avsnittet intervjuar hon Dr Cecilia Fürst om SSRI, depression och utmattning. Mycket intressant och väl värt att lyssna på. http://4health.se/146-dr-cecilia-furst-ssri-antidepressiva-lakemedel

    //Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du inte ville äta medicin, jag var likadan. Inte förrän jag gick in i väggen andra gången och verkligen var deprimerad började jag äta den.
      Tack för tipset! Ska jag verkligen ta och lyssna på, har aldrig hört talas om den podden förut!

      Radera
    2. Har under min tid som utmattad bara fått rådet av min första läkare att ta ssri men jag avstod pga allt jag läst och att hon var en riktig ragata som körde över mig. Sedan har övriga 5 läkare och 3 psykologer jag haft kontakt med inte rek detta. Men nu efter tre år utmattad och trött och orkeslös största delen av dagen tog jag själv upp med min läkare att jag kanske ska testa för de kan ju inte bli sämre. Min läkare tycker det var ok då de bara kunde bli bättre. Hon skrev ur cipralex (böt mot billigare tablett) mot min trötthet. läkaren sa att oftas blir man illamående och ev muntorr men det värsta var illamåendet. Men detta skulle gå över efter två veckor om jag fortsatte äta. Nu redo för att bli piggare och orka mer.... joju tänkte jag.... det som hände var att jag redan efter typ fyra dagar vart tröttare tröttare och tröttare för varje dag. Jag kände inget illamående ännu men var så trött som jag var först halvåret som utmattad. Mitt hem förföll, orkade inte göra något mer än det nödvändiga. Hade återbesök efter 6 v för att utvärdera. Jag kämpade på då jag hoppades på en vändning. På återbesöket sa läkaren sluta elle dubbla å se om de speedar dig. Jag dubblade ååååå vart ännu tröttare. Och på köpet vart jag även känslomässigt avtrubbad. Skönt på ett sätt men grymt jobbig att känna känslorna i en men inte få ut dem. Var under terrordådet i Stockholm avtrubbad. Satt likgiltig i soffan och såg allt hemskt men inte en tår föll men min kropp skrek den ville gråta. Mådde verkligen piss av mina tabletter. Tog efter Tre månader och avslutade behandlingen. Redan efter tre veckor kände jag att tabletterna var ur kroppen och jag kom tillbaka till den vanliga utmattnings tröttheten. Den e jobbig.....men den med tabletter va inte å leka med. Känner att jag kastat bort nästan 4 månader av mitt liv. Inte för att jag är super på benen. Nu men tiden med tabletter för mig var hemsk. Vet inte om jag någonsin vågar testa igen. Är glad för alla som dessa hjälper....men tyvärr var jag inte en.

      Radera
    3. Jag är ingen expert på detta, men jag har förstått det som att ssri främst hjälper mot ångest, oro och den typen av symptom, medan voxra är en annan typ som innehåller noradrenalin och dopamin och därmed är uppiggande på ett helt annat sätt.

      Hemsk igenkänning på det där med dubbla och se vad som händer, att muntorrhet kan vara ett sådant hemskt tillstånd kunde jag inte ana...

      Tänk inte att du kastat bort ditt liv, du har en ny erfarenhet med dig.

      Radera
    4. ja ser det som en erfarenhet.....men ändå bortkastad tid....känns som all tid är dyrbar tid. Speciellt tid som inte ens finns för att kunna leva hyfsat normalt. Att bara ligga å sova i 4 månader har ställt till det rejäl för mig nu. Man ligger efter med såååå mycket. Så när ska jag komma ikapp? Ligger redan efter och försöker accepterar detta. Nu ligger man efter med precis allt. Inte städat bytt sängkläder mm.....allt går inte att skjuta på....många saker blir missär om man inte gör dem. Lite smuts här och där har ingen dött av men när typ inget mer än de nödvändigaste, som gjorts av sambon, gjorts så blir man galet efter.

      Radera
    5. Känner igen dina funderingar. Man får prioritera bort en mängd saker och ta hjälp med resten, som man inte orkar med själv. Vet inte om man nånsin kommer ikapp...? Man bara accepterar att det blev annorlunda än man tänkt sig. Många har blivit liggande i både ett och två år och det är så det funkar, men man får ha strategier. Som tex byta sängkläder, ta örngott en dag, påslakan en dag och underlakan en dag. Så har du bytt på tre dagar. Så gör jag med mycket nuförtiden, skurar toaletten en dag, handfatet en annan dag osv. Det blir rent, men inte allt på en gång. Kämpa på, i sakta mak!

      Radera
  7. Så mycken klokhet här!
    Själv har jag ätit SSRI 6 år med början vid min andra sjukskrivning precis som du. I höstas avslutade jag det och har nästan börjat om minst 10 ggr sen dess...inte för att jag blev nerstämd, utan för att jag hade så svårt att reglera farten utan SSRI. Förlorade självförtroendet, hur ska jag kunna styra min drivkraft osv. Men till sist insåg jag att det var bara att bestämma sig för att ge kroppen tydliga signaler om vila och ro, att det liksom inte löste sig av sig själv, som jag gärna vill tro...då kom sömnen tillbaka och med den en avgrundströtthet som var ett tag sen jag kände av. Det har slitit hårt på kroppen att sova illa i 4 månader pga för hög aktivitetsnivå. Så summa summarum, jag tror tröttheten beror på när jag tar ut mer än jag sätter in, det har blivit extremt tydligt för mig. Jag måste vara vaksam på när jag är uttråkad och rastlös så det inte rasar för att jag går igång för mycket. Men jag har upptäckt att det ÄR jag som bestämmer och att jag klarar mig utan piller och det är en triumf utan like. Jag behövde dock äta piller länge för att skaffa mig kunskap och erfarenhet att falla tillbaka på, det inser jag verkligen.
    Den starka tröttheten drabbar mig dock inte lika ofta längre, jag har större marginaler nu, men det har också gått 6,5 år sedan jag sjukskrevs senast. Mycket vila före aktivitet och mycket vila efter, det är mitt mantra. Sover på dagen när jag behöver, kan jag inte hålla mig vaken när jag ligger och vilar så behöver jag sova lite.
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis det säger min läkare också, du måste äta medicinen när du känner dig bättre för det är dina nya beteenden vi vill befästa nu. Tänker att det är bra att jag lär hjärnan att den inte behöver bli hispig för minsta lilla utan att ta det lite mer lugnt. Det kan nog ta sina år att ändra, förstår att det blir en kamp att ta tillbaka makten över kroppen sedan. Du får nog påminna mig när det blir dags för mig att sluta!
      Kram

      Radera
  8. Förresten, kan ju säga vad som är skillnaden nu utan piller gentemot innan. Jag är mer mig själv, mer glad, mer ledsen, mer arg osv. Pillerna gjorde mig ganska loj och likgiltig och det var konstigt, men jag behövde det för att få vila från mig själv och mitt engarerade jag. Topparna och dalarna som pillerna tog bort får jag nu ta hand om själv och det har varit tufft att inse. Ansvaret känns tungt ibland. Men de mina känner igen mig mer och det är skönt. Tvåsamhetsaktiviteter mellan lakanen är MYCKET roligare nu, när jag orkar dvs...😉
    Fortfarande efter 10 år i utmattningsbranschen måste jag leva mycket smart och hälsosamt, planera uttag och insättningar på energikontot och bara tillåta nån enstaka galenskap ibland, som studentdag igår med systerdottern. Det kostar idag.
    Kram igen Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns många saker med medicinen som jag gärna hade varit utan... Men just nu får jag ta det som det är och se fram emot den dagen jag kan leva med mitt fulla känsloregister igen.

      När du säger att du lever smart och hälsosamt, hur menar du då, lite mer specifikt?

      Radera
    2. Då menar jag att sköta sömnen( regelbundna vanor), äta mycket frukt och grönt, nötter och frön och varierad kost, motionera lagom mycket( varierar med dagsform), vila när jag blir uppspeedad efter överaktivitet i stället för att gå på rastlösheten och göra saker, vakta marginalerna mellan aktiviteter, säga nej(!!), göra lite grann och inte allt eller inget. Det var ett axplock som jag kom på just nu...
      Kram Sofia

      Radera
    3. Lite mer kom efter promenad...då funkar min hjärna bäst!
      Öva mig i tacksamhet och vara så förnöjd jag kan har jag upptäckt hjälper mig att må bättre. Dagliga mindfulness-övningar, D-vitamin på vintern och att passa så lite tider som möjligt. Skynda mig bara i absolut nödfall.
      Kram igen

      Radera
    4. Tack!! Alltid bra med konkreta tips att förhålla sig till. Mycket enklare än att behöva tänka själv när hjärnan är ur funktion. Jag uppdaterar inlägget med dessa kloka tillägg!
      Kram

      Radera
  9. Jag äter Atarax på kvällen för att få hjälp att komma ner i varv, så här års även allergimedicin som hjälper till ytterligare. Vid värre sömnlöshet blir det Cicadin( melatonin) och Imovane vid kris. Ibland plussar jag på med ännu en atarax när jag har svårt att sova. Ursäkta mejlbombningen...
    Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte ätit dessa, men har enligt learning by doing lärt mig att jag blir trött av allergi/allergitabletter. Och snart får vi hit katten på sommarvisit igen...
      Ursäkta inte mailbombningen, det är roligt att läsa det du skriver och berättar om!
      Kram

      Radera
  10. jag äter lergigan och sertralin och är konstant trött. Suck. Hellre konstant trött än konstant ångest, som förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut. Hellre konstant trött än konstant ångest.. Alla gånger. Men om man kunde kombinera ihop en ångestdämpande och en uppiggande hade det varit bra för mig! Kanske för dig också?!

      Radera
  11. Jag äter sertralin sen nästan två år tillbaka, vet inte vad den gör för skillnad idag men den tog bort min depression jag fick tidigare :). Jag känner mig nästan helt frisk idag, mattheten är helt borta och en viss trötthet kan komma om jag gjort lite för mycket :), men det är ju inget konstigt :). Jag började äta fler vitaminer bla vitamineral, sen tar jag omega 3, D vitamin och magnesium. Har även tagit bort allt socker då jag fick diabetes mitt i alltihop. Med allt detta och en massa meditation och djupandningsövningar så har jag sakta blivit bättre, så pass mycket nu att jag nästan känner mig helt frisk och har massor av energi :). Trodde aldrig man skulle komma hit men idag är jag här efter mer än 3,5 år med utmattning. Så skönt, jag har jobbat mycket med mig själv och lärt mig acceptera, det har fått tagit den tid nu den behöver, tidigare blev jag stressad över att inte bli frisk någon gång. Men extra vitaminer och andningsövningar har hjälpt mig väldigt mycket, sen att vara ute i naturen mycket, dagliga promenader,tagit bort alla måsten, disken och städning har inte varit nån prio här hemma. Man ska ta hand om sig och vila när kroppen säger till. Tog även blutsaft ett tag, bra mot järnbrist :). Hoppas du snart blir bättre, är så tacksam över att slippa tröttheten. Jag har kommit till den punkten nu att jag får en del energi av att göra saker jag gillar :), tidigare så blev man ju av med all energi bara man gjorde saker, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för alla tips, det var en hel drös med värdefulla råd jag fick här. Tack, tack!!
      Kram

      Radera
    2. Kram ta hand om dig :) ♥

      Radera
  12. Jag äter SSRI emellanåt (mot min PMDS) och jag upplever också den där extrema tröttheten. Utöver att gäspningar också slår himla hårt som biverkning på mig. Jag har dock inte hittat någon bra lösning, utan får mest acceptera att jag är supertrött i perioderna då jag äter medicinen.

    Hoppas du hittar något som hjälper dig. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, du äter den periodvis... Funkar det utan utsättningsproblem för dig då? Acceptansen är ju viktig, såklart, men vill inte vara tröttare än nödvändigt ;)
      Kram

      Radera
  13. Bytte ut ssri mot snri. Blev ej piggare. Bytte så till voxra. Klart piggare. Höjde voxra till maxdos och nu arbetstränar ju jag... så prova voxra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar ju vara ett mirakelpiller! Fungerar den ångestdämpande för dig?
      Tusen tack för tipset

      Radera