Skrämselhicka efter FK-samtal och det omöjliga i att få tid till läkaren

Fick ett samtal från Försäkringskassan. Handläggaren var väldigt tydlig med att läkaren, vid mitt nästa läkarbesök, måste motivera i intyget om mina möjligheter att komma igång med samarbetet med Arbetsförmedlingen. Minst sju gånger eller så, sa hon det.

Om det inte går att skriva in dig på Arbetsförmedlingen och börja arbetsträna, så måste doktorn motivera väl i intyget och skriva ner tydligt vilka hänsyn som behöver tas för att du ska komma vidare till arbetslivet. 

Och så vidare.

Skulle ju ljuga om jag sa att detta inte stressar mig det minsta. Har aldrig under någon gång av alla mina sjukskrivningar känt mig så förhandsvarnad, på något sätt.

Dessutom ska jag träffa en ny doktor den här gången. Trots att alla lovat mig att fixa en tid till den ordinarie, så har ingen lyckats fixa det. Jag blir inte ens arg, bara ledsen och uppgiven. Det känns som att det är mycket som står på spel och jag vill bara försöka ha koll på de små delar som jag faktiskt kan kontrollera. Som att få en läkartid innan sjukskrivningen går ut, till exempel...

Nu fick jag hyfsat nära i tid, så de kan efterdatera intyget, men hur svårt ska det vara? Jag har ju vetat i flera månader att jag ska hit nu igen. Och jag har frågat så många gånger om jag kan få boka en tid, men nej, nope, nix pix... Det går inte. Det är för tidigt. Det är för sent. Tiderna är inte bokningsbara. Tiderna är slut.

Känner mig helt dränerad på energi efter det här kaoset. Det mina behandlare rekommenderat som rehabilitering är bara att glömma, eftersom all energi går åt till att ringa, försöka boka möten, hantera skrämselhickan som uppstår efter Försäkringskassans samtal. Vad vill de att jag ska göra?

13 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du är sjukskriven.

    Du kan ha rätt till ersättning från oss om du jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

    Här kan du läsa mer om vår sjukförsäkring: https://www.afaforsakring.se/privatperson/sjukforsakring/las-mer-och-anmal/

    Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.
    Du kan även kontakta oss via Facebook - https://www.facebook.com/afaforsakring

    Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
    https://www.afaforsakring.se/om-afa-forsakring/uppsokande-kundtjanst/

    Vänliga hälsningar
    Marie
    AFA Försäkring

    SvaraRadera
  2. Usch usch usch. Jag kan känna stressen och oron jag skulle känna om de ringde mig och sa så. Man har hört så många nu som det krånglar för så man blir orolig varje gång man ska ha kontakt med FK eller skickar in papper till dem. Det hjälper ju inte till att bli frisk om man säger så! Håller alla tummar och tår för dig! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hejaropen, jag ska ta dem med mig. Ja, det är lite för mycket prat om sjukskrivnings-statistik just nu för att jag ska känna mig helt avslappnad...
      Jag återkommer!
      Kram

      Radera
  3. Hoppas det ordnar sig för dig och det går bra då du träffar din nya läkare.
    <3
    Jag tror att de som arbetar inom vården har precis lika svårt att få ihop tillvaron ibland precis som vi som t.ex. har arbetat inom skolan hade.
    Höga krav,lite resurser och ett anspänt arbete.
    Jag känner också att jag måste hålla koll på tider och när sjukskrivningperioder går mot sitt slut.
    Det är jobbigt för det skapar mycket onödig stress som vi som är sjuka i utmattning inte behöver.
    Det räcker med den fruktansvärda stressen att hantera att man är sjuk och inte riktigt vet när man blir frisk igen.
    Kraven utifrån på tillfriskande är också stort. Det är inte bara jag själv som sätter den pressen på mig.
    Hade ett samtal med min handläggare på FK igår.Ett bra samtal med en empatisk och inlyssnade person som jag upplever förstår min situation.
    Det kändes tryggt att prata med hen.
    Skulle önska så att vi alla blev bemötta så i vår kontakt med myndigheter och vårdinstanser som vi faktiskt är utlämnade till i allafall när det gäller medicinska bedömningar och rätt eller inte rätt att få ta del av en sjukförsäkring utifrån vår arbetsförmåga/ sjukdom.
    Hur svårt det kan vara att bedöma sjukdom som sitter på insidan,svårigheter som inte syns i det korta mötet då du möter din läkare eller psykolog korta stunder.Symtom som inte syns i några prover.
    Kanske de korta stunder då du ger allt för att koncentrera dig till max för att beskriva din situation.Ett möte som kanske slutar med en ny krasch.
    Jag skulle önska att det var så här när jag möter personal inom vården:
    ¤ Vi förstår att du är sjuk och mår dåligt.
    ¤ Vi litar på att det du beskriver är sant och på riktigt.
    ¤ Vi vet att det tar lång.lång tid att bli frisk från en utmattning.
    ¤ Du kan vara trygg i att du kommer att få bli frisk i din takt med vårt stöd.
    ¤ Vi kommer att hjälpa dig i kontakter med fK och arbetsgivare.
    ¤ Vi vet att du känner dig själv och din kropp bäst och i dialog med oss berättar du när du känner dig frisk och återhämtad igen och redo för en gradvis arbetsåtergång igen.
    Till stora delar har jag upplevt detta ett positivt bemötande men också det motsatta.Jag tror det allra viktigaste är att bli bemött med respekt och ödmjukhet och att bli lyssnad till och att vi som är sjuka känner oss delaktiga och kan påverka det som händer under en sjukskrivning.
    Just det faktum att jag inte kunde påverka min arbetssituation nämnvärt gjorde mig sjuk av all den stress som uppstod.
    Hur ska vi då kunna bli friska om samma stress uppstår men i en annan situation i en sjukskrivning ?
    Vi kan alla bli sjuka i både fysiska och psykiska sjukdomar.
    När man blir sjuk i utmattning tappar man tron på sig själv.I allafall jag kände under en lång period mig väldigt värdelös, liten och ensam.
    Då är det extra viktigt att det pesoner och instanser som finns runt omkring lyfter en själv på olika sätt och att man får känna att man är viktig och värdefull.
    Som t.ex. då man får en ny läkartid innan sjukskrivningen har gått ut.
    Var rädd om dig!
    Kram från
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att vården har extrema krav på sig att få saker att gå ihop, likt skolans värld. Men blir så frustrerad när det är mitt liv det gäller, min försörjning och mitt mående... Så, precis som du säger, samma stress men i en annan situation. Har inte tänkt på det så tidigare.. Smart!

      Den handläggare jag har är väldigt empatisk och har varit väldigt bra, men trots detta kändes det som om hon hade krav på sig att fixa till statistiken, eller nåt. För så här har hon aldrig uttryckt sig förut. Jag återkommer med uppdatering i ärendet så småningom! Ta hand om dig också! Kram

      Radera
  4. Jaha, då var det din tur...
    Jag känner med dig i allra högsta grad, den stressen du utsätts för nu är inte att leka med. Så onödigt, så känslokallt, så förnedrande.
    Men för FK är vi sjukskrivna bara siffror, kom ihåg det, inte människor.
    Det enda jag kan bidra med är att verkligen skriva en lång lista på vad som hindrar dig att arbeta och var konkret. Läkaren kan ju inte veta, trota all sin kunskap och kompetens. Sen får läkaren skriva detta i medicinska termer i sitt intyg. Så gjorde jag i alla fall. Beskriv ingående vad som händer när du överskrider dina gränser både direkt och på sikt. Jag håller alla tummar och tår och ber.
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du påminner mig. Jag är en siffra i en databas. En akt på ett skrivbord. Som är ganska obekväm och tar en massa plats. Klart de vill flytta den där posten till nån annans skrivbord. Lättast så.

      Jag tar med mig rådet om en lista på mina symptom och vad jag behöver framöver. Det underlättar nog när det är en ny doktor också.

      Tack för all omtanke. Det värmer. Kram

      Radera
    2. Skönt att du tar det så och inte tycker jag är cynisk...😏
      Nu är det dags att slåss för dig själv och ditt liv och du kan göra det, ingen annan kan.
      Lycka till!
      Kram Sofia

      Radera
    3. Värsta peppen att ta med sig, jag tänkte på det i väntrummet, nu är det dags att slåss för mig, liksom! TACK!!
      Kram

      Radera
  5. Vilken kamp det är, jag är sjukskriven i utmattningssyndrom och har min nästa läkarträff 12/6 och sjukskrivningen går ut 16/6. Jag känner mig bättre, men kan fortfarande inte läsa eller hålla fokus på även de enklaste sakerna som jag brukade kunna liksom "av bara farten". Vi får se vad hon säger... lite panikartat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en sån balansgång det där, med att vilja rapportera sina framsteg och förbättringar, samtidigt som de är så små att det egentligen bara är nyanser. Skynda långsamt. Och kanontips från läsarna här, anteckna dina symptom så du och läkaren har ett bra underlag till samtalet och undersökningarna. Lycka till och berätta gärna hur det går!

      Radera
  6. Kämpa vårdcentralen och kämpa läkaren! Lär av mitt fall och försök få läkaren att med egna ord formulera vad hen kan mäta och observera. Läkaren behöver motivera hur, varför och hur mycket. Totalt orimliga krav när det gäller den här typen av sjukdomar, men regeringen vill att FK ska arbeta orimligt nu. Hoppas innerligt att du får rätt hjälp och stöd framöver. Känner mig mer förtvivlad för varje person jag läser om, får meddelanden från och hör om som får brev om avslag från FK. Vill inte skrämma dig. Alla får inte avslag. bra ändå att du fått en förvarning! Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är SÅ tacksam för att du och många med dig delar med sig av hur det fungerar/kan fungera. Vi lär oss så mycket av att hjälpas åt och jag blev så himla tacksam för allt stöd så jag skrev ett helt inlägg om det, läs här ovanför! ;)
      KRAM!! <3

      Radera