Skam (irl, inte tv-programmet)


Jag. Är. Så. Trött. Idag.

Alltså. Trött som i tung, matt och lite avstängd. Svårstartad. Dagen har ju ändå hållit på ett bra tag nu. 

I natt sov jag elva timmar utan uppehåll. Det är länge, även för mig. 

Jag drömde att jag sov och aldrig kunde vakna, trots att jag ville det. Läskig känsla. 

Så nu ligger jag i sängen igen. Får nog stanna några timmar till. Sen är det upp och göra iordning sig till middagen ikväll. Special event idag! Hoppas så att hjärndimman släpper. Det här med att vandra runt i sirap är inte så härligt. 



Och här är så stökigt överallt att jag dööör. Damm och tvätt och grejer. Och jag missade en viktig tid i morse pga att jag läste i almanackan och ändå lyckades  blanda ihop den med nåt annat. Och nu skäms jag över det. Över att JAG glömmer saker. Jag är ju inte sån. Jag har ju koll. Är ordentlig och noggrann. Glömmer ingenting. 

Trodde ändå jag kommit lite längre med vänlighet gentemot mig själv. Men, bara att jobba vidare... Ska bara sova lite först. 





11 kommentarer:

  1. Jag är också trött på denna hjärntrötthet.
    Jag har anmält mig till utmattningsskolan på nätet.
    Forsta kursen blir att starta en kur med "solmjölk".Denna kur kan man behöva köra ganska länge innan man i bästa fall märker resultat.
    Vilken känsla att kunna läsa en bok igen, kunna umgås med människor utan krascher om det funkar.
    Innehåller bland annat gurkmeja som är inflammationshämmande. Vissa skolor menar att inflammation av hippocampus stör läkningen av hjärnan och gör det svårt att få ner kortisolet i kroppen.
    Jag prövar nu en blandning av gurkmeja, kokosolja, kokosmjölk, kardemumma, svartpeppar, cayennepeppar, vaniljextrakt och en tesked honung till det.
    Smakar nästan som att dricka karedmummadeg.
    Ska köra denna kur till att börja med i fyra veckor nu.
    Finns inget att förlora på att pröva något nytt.
    Hoppas du snart får tillbaka lite energi och att det blir en trevlig middag för dig.❤❤❤
    Var rädd om dig.
    kram från
    Annica

    SvaraRadera
  2. Jag och mitt minne.
    Guldmjölk ska det vara....
    Kram Annica
    ❤❤❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det kommer bli bra för dig med Guldmjölken. Berätta hur det går så småningom! Jag tror också att du kommer kunna läsa och umgås med folk vad det lider. Hjärnan behöver bara tid att vila, lugna ner sig och läka. Det kommer bli bättre. Fler bra dagar än dåliga. Men det tar ett tag innan man kommer dig... Håll ut. <3

      Radera
  3. Hittade hit i hjärndimmans luddiga väg. Tack att du skriver, att du delar med dig. En ny följare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej där nya följare! Vilken tur att din hjärndimma ledde dig hit! Du är så välkommen! Blir så glad att du kommenterar! :) Ska jag fortsätta tänka på dig som "den nya följaren" eller har du något annat namn/alias!?!

      Radera
  4. Ny följare lät ju trist och opersonligt. Jag heter Åsa och det kändes precis som jag hade skrivit denna blogg..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa!
      Roligt att du är här. Men tråkigt att du känner igen dig...
      Kram

      Radera
  5. Alltså det där med städning....Jag får lite smått stresssymptom av att se hur allt har förfallit hemma under min sjukskrivning, men samtidigt så har jag ju mått bra av att inte ha för mycket press. Ibland vill jag röja och tar tag i saker för att efter en halvtimme vara precis slut, vilja grina och bara skita i allt. Borde man inte få en städerska när man är utmattad precis som man får en psykolog eller medicin. Det är stor press på den man lever med (om man lever med någon) och det är ödesdigert för förhållandet i längden om en inte orkar. Just saying, appropå städning. kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med förfallet. Det dammar igen och blir så smutsigt när man inte orkar. Men hur ska man kunna prioritera det när man knappt orkar duscha liksom?! Ja, tänk om man kunde fått en städerska betald av vården, det hade varit nåt det! Kram!

      Radera
  6. Det är bland det svåraste som finns tycker jag. Skammen handlar ju till viss del om acceptans. Att acceptera och inte bli besviken, ledsen och arg på sig själv när det inte blir rätt eller inte blir som förut. Så. Svårt.

    Det är svårt att inte ha den "gamla"bilden av sig själv i huvudet. Jag är inte sån som gör det här eller det där.... Jag har koll och tappar inte bort/glömmer inte osv. Hade kanske varit bättre om minnesproblemen suttit där istället :D haha. Så vi slapp minnas hur vi varit och istället hade fokus på där vi är nu. Där vi sitter och duger som vi är, men inte har visdom att förstå det. Än! kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad klokt du skriver. Tack! Behöver höra sådant just nu. Ska läsa det fler gånger när jag behöver påminna mig. Kram <3

      Radera