Skadad, eller hur maj gick från helvete till himmelrike

Källa

Klasslistorna. I min vardag som gymnasielärare var detta ett måste för att hålla koll på vilken elev som hörde till vilken kurs. Ärligt talat har jag inte ägnat klasslistorna många tankar sen jag slutade som lärare. Men nu är det maj månad. De Nationella provens månad. Som matematiklärare hade jag hundratals prov att rätta, på bara ett par veckors tid. Alla kom under de vackra majveckorna när körsbär och magnolia blommar. Men sådant strunt hade jag inte tid att observera, såklart. Jag hade prov att rätta.

Maj månad var den värsta av dem alla. Det var också den månad när kroppen kraschade och gav upp. 

I natt påminde mitt undermedvetna mig om detta. Jag hade min pärm med alla klaslistorna. Bläddrade och bläddrade. Jag hade mina elever, en klump med ansikten, som jag inte kunde se skillnad på. Hur skulle jag kunna sätta rätt betyg på rätt elev när jag inte visste vem som var vem? Den paniken. 

Det drömde jag om i natt. 

Maj månad har blivit ett uppvaknande. Det är min bästa månad nuförtiden. Allt är nytt och skört. Solen lockar fram glädje i alla. Ingen har tröttnat, alla är härligt förväntansfulla, både djur och människor. Vilken skillnad mot tidigare när maj var ett helvete. En jakt på tid som inte fanns. Krav som gränsar till det omänskliga. 

Som en av mina kloka bloggläsare brukar säga. Schemaskadad. Ni som vet, ni vet. Jag är schemaskadad. Kanske återhämtar jag mig aldrig riktigt från det där. Men idag ska jag gå ut och njuta av det som finns runtomkring. Den andra taggen sitter där inuti och påminner mig om det som varit. Men kanske är det bra. Så jag inte glömmer bort att uppskatta det jag har fått nu. 






4 kommentarer:

  1. Fy för den sortens mardrömmar och galet att minnena kan sitta så hårt att de kommer igen långt efteråt. Fint och hoppfullt att det har vänt och blivit en bra tid på året istället. För mig som inte är lärare är maj bland det bästa som finns. I världen ��❤️ Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att det bara sitter där inne och kommer fram så här. I precis "rätt" tid och allt. Det är imponerande hur hjärnan fungerar ändå. Men gillar maj mycket bättre nu, förstår att du tycker att det är det bästa som finns! Kram

      Radera
  2. Ryser när jag ser pärmarna...huuuu...
    Ja, maj var en hemsk månad förr med nationella provrättningar och samtal. Nu följer jag växtlighetens frammarsch varje år och njuter av varenda uppkäftigt grässtrå😊
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, inte meningen att få dig att må dåligt här. F´låt! <3

      Visst är det så mycket härligare att följa naturen, där mår man bra!
      Kram på dig!

      Radera