Om allt och lite till

Var det någon som antydde för mig att man behöver jobba för att få sin beskärda del av input från verkligheten? Jo, det var faktiskt så.

Av den anledningen bestämde jag mig för att faktiskt notera vad jag diskuterar och hamnar i för samtal när jag "bara är hemma hela dagarna". Här kommer ett urval baserat på de senaste dagarna. 

Nutidsorientering 
Politik, både inrikes och utrikes. 
HLR(Hjärt, lungräddning) -genomgång och uppfräschning av kunskaper
Brännbollsregler, i en jämförande analys med basebollregler. 
Masai mara
Litteratur (Sagan om den lilla farbrorn, Handbok för städerskor)
Musik (klassiska fiolstycken, Whitney Houston, the Cardigans mfl)
Medicin (Pollenallergi och korsreaktioner på detta. Ångest i teori och praktik)
Kvalster
FIFA
Jämförelse mellan klassiska fotbollsspelare och dagens. Vem klarar sig bäst. Hur genomför man en sådan jämförelse rättvist?
Vad är arbetsuppgifterna för en miljö-och hälsoskyddsinspektör?
Mandalas
Jesu lidande på korset. Vilket ledde till en faktafilm om detsamma på youtube. Där hamnade vi sedan på en faktafilm om skapelseberättelsen. Det förde oss in på en omfattande diskussion kring religion kontra naturvetenskap. 
Indien
Ace Wilder 
Trädkojors konstruktion och stabilitet.
Jämförelse mellan husbyggnation i nutid och på vikingatiden.
Bygge av husmodell i papp. 
Skatteregler. 
Växternas biologi. 
Griftefriden. 
Svenska domstolsväsendet. 
Fartyg. 
Notläsning. 
Vad räknas som god litteratur och varför köper biblioteket bara in böcker som de anser hålla en viss klass, räknas det som censur eller är det kvalitetssäkring?
Kemi, eller hur tillverkar man det perfekta slajmet?

...och så vidare...


Inte är det av den anledningen jag behöver ha ett arbete i alla fall. 






6 kommentarer:

  1. Du har ett rikt liv, helt enkelt! Grattis! Det måste man inte ha ett jobb för att ha, börjar jag upptäcka så smått...
    En nyfiken fråga; I vilket sammanhang sysslar du med notläsning?
    Den absolut roligaste aktiviteten jag har gjort i vår( och den enda jag kommer att fortsätta med på samma sätt framöver) är körsången och det har gjort att jag läst mer noter än jag gjort på många år, kruxigt, för jag är en riktig gehörsmänniska. Men utmaningen är rolig!
    Kram på dig
    Sofia

    SvaraRadera
  2. Ja, jag blev lite överraskad själv faktiskt. Trodde inte det var så mycket som hände häromkring!

    Notläsningen sker just nu i samarbete med ena barnet som går på Kulturskolan och spelar. Jag började sjunga i kör när jag blev sjuk för jag gillar det jättemycket men hade aldrig vågat prova förut pga dålig självkänsla. Dock var jag tvungen att se mig besegrad (åtminstone tillfälligt) pga övningstiderna, 19-21 är för sent för mig... Vilken slags kör sjunger du i?

    SvaraRadera
  3. Jag hittade en perfekt kör i julas, de övade 19-20.15. Kort, intensiv övning utan fika!! Urduktig ledare som inte tragglar sönder låtarna, utan lite här och lite där, sen får de vila. Den försigår i vår grannkyrka som vår församling redan har lite samarbete med och ligger mitt emellan kyrkokör och gospel. Passar mig som handsken. Inte övning varje vecka heller, utan 2-3 i månaden. Fick med mig en kompis också och vi ångrar inget!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh låter som en perfekt kör! Jag har mest hittat lite mer "seriösa" med provsjungning som inträdesprov, flera konserter/uppträden per termin osv. Det blev för jobbigt... Ska spana efter ett mer lättsamt alternativ så småningom. Kram

      Radera
  4. Alltså, jag blir så himla nyfiken på det här! Skulle ha velat vara en fluga på väggen. Älskar mångfalden i det hela. Bra där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, det var riktigt roligt att notera hur mycket olika saker som faktiskt avhandlas här. Många pratkvarnar under samma tak, med vitt skilda intressen, så kan det bli sådär! ;)

      Radera