Framgångsrecept, finns du?

Källa

Nån klok har ju sagt att man kan aldrig bli framgångsrik genom att försöka lösa problem på samma sätt som man alltid har gjort. Eller nåt i den stilen. Var det möjligen Einstein? Hursomhelst.

Gäller det utmattningssyndrom också? 

Kan det finnas nytänk som är värt att prova? Kanske det kan finnas något som kan hjälpa? Men vad? Mirakelpiller på hälsokosten kanske? Jag orkar inte ägna all energi åt att söka efter framgångsrecept som inte finns. Då vill jag ju hellre jobba på acceptans av det som faktiskt fungerar. Men tanken gnager. Tänk om det finns något där ute...

Funderar på varför det är så godtyckligt vilken behandling man får? För att det inte finns några entydiga svar? Antagligen. 

Men måste varje individ uppfinna hjulet på nytt? Så många vi är med dessa problem. Olika i mycket. Men sjukdomen är också likartad för många av oss. 

Vad ska vi göra? Forskning, ge mig forskning.

Hälsningar från mig, som idag är mer desperat än peppig. 


PS

Efter lite mer tänkande bestämde jag mig för att fortsätta på inslagen väg. Efter en promenad och rensat hjärnan en smula kom jag fram till att jag sover bättre än på många år, äter nyttigare än jag gjort i hela mitt liv, jag promenerar, får min dagliga dos av kreativitet på olika sätt, jag är social med vänner och familj mer än jag orkat på mycket länge. Det får vara svar nog. Jag gör rätt. Det enda som behövs är tid.

Jag citerar min bloggkollega Eva Svärd, "Sitt ner i båten" brukar hon uppmana till. Det är det jag ska göra. Spara energin till kroppen, inte fundera så mycket.

Punkt slut. Over and out. 




4 kommentarer:

  1. Varför inte testa att följa utmattningsskolans program? //Linda

    SvaraRadera
  2. Jag och en vän funderade ihop över just detta härom dagen, att vi lever ett så mycket bättre liv än de flesta andra. Vi MÅSTE sköta oss, annars ramlar livshuset igen. Det är faktiskt en förmån som jag glömmer ibland...
    Kan meddela att sen jag drog ordentligt i bromsen för en vecka sen så sover jag radikalt bättre. Gammal kunskap egentligen, men jag låter mig villigt svepas med i aktivitetslivet när jag mår lite bättre. Jag behöver också sitta lugnt i båten.
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att höra att du sover bättre igen! Sömnen är ju så himla viktig. Och som du och din vän diskuterat, vi lever trots allt ett bra liv på många sätt. Måste bara sköta sig... och självklart dras man med i aktivitetslivet när man känner sig bättre, det är ju det som ger livet lite guldkant. Får bara inte glömma att sitta ner i båten också! Kram

      Radera