Vila kroppen eller vila hjärnan?

Jag hade bestämt mig för att ta det lugnt den här veckan. Det har jag gjort också. I alla fall fysiskt lugnt. Men medan jag legat i soffan och vilat har jag känt suget efter förströelse. Så jag fastnade i Netflix-serie-fällan. Det var inte bra. Mitt huvud alltså... Helt förstört.

Så fick tvångsavsluta mig själv från Netflix på grund av detta. Men då började tankarna vandra till eventuellt kommande arbetsträning, framtida yrken och sådant. Det gör jag emellanåt. Fastnar i de där tankarna. Vilket är bra och nödvändigt. Men inte alls vilsamt. Idag är jag helt slut i både kroppen och hjärnan.

På grund av att jag har tänkt för mycket. Tänkt. Jag har tänkt.

Det är något av det svåraste att acceptera tycker jag. Tröttheten som kommer efter att man använt hjärnan lite, utan att det ens finns någon yttre påverkan.

7 kommentarer:

  1. Ja, jag håller med dig helt och fullt. Hjärntröttheten som kommer av saker som man verkligen tycker att man borde orka. Den är så förlamande och vidrig. Ta hand om dig! ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja att "bara" tänka lite eller kolla lite på tv känns ju inte som de jobbigaste sakerna i världen, men ändå blir man så trött. Blä. Ta hand om dig också!

      Radera
  2. Det är det som gör det så svårt med vila och återhämtning tycker jag. Kroppen OCH hjärnan är trötta, men det är svårt att ligga ner och vila utan att tänka och det är svårt att orka röra sig så hjärnan får vila. Ganska lätt blir det för mycket av något av det. Attans svårt att hitta balansen en längre tid, plötsligt så tippar det över igen.
    Hoppas du får en fin helg. Hälsningar Sylvia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om bara hjärnan är trött är promenad, yoga trädgårdsarbete och sånt perfekt för mig. Men när allt är uttröttat... Blä.. Jag försöker sova, då överanstränger jag mig inte iaf! Hoppas du också har en fin helg.

      Radera
  3. Lyssnade på prestationspodden igår. Med Pia Dellson. Hon pratade om just det där med att hjärnan bör betraktas som vilken annan kroppsdel som helst. Alltså den behöver få rätt förutsättningar för att fungera. Rätt förutsättningar =vilatt vid behov. Och nåt mer, fan nu glömde jag. Återkommer... Lyssna om du inte har gjort det redan. Det var nåt hon sa som var relaterat till just det du skriver om. Den här jävla hjärnbristen man har...😂

    SvaraRadera
  4. Vila vid behov skulle jag skriva... Lika bra jag går och lägger mig verkar det som...😂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh gumman! Är det så virrigt idag?! Jag har inte lyssnat på det avsnittet. Men ska absolut ta och göra det när jag orkar koncentrera mig! ;) Tack för tipset, kram <3

      Radera