Meditation läker hjärnan vid kronisk stress

Detta inlägg publicerade jag för ungefär ett år sedan. Men eftersom det tillkommit nya läsare sedan dess, så väljer jag att publicera delar av inlägget igen, eftersom det är så spännande!


Så. Faktagenomgång!

Telomerer kallas den yttersta delen på kromosomerna (DNA alltså). Vid varje celldelning förkortas telomererna lite grann, du tar så att säga, ett steg närmre din egen död. Telomerernas uppgift är att skydda kromosomerna vid celldelningen. Men. Forskning har visat att om du är utsatt för långvarig stress så trasas telomererna sönder. Jämför med den lilla plasten längst ute på skosnöret som skyddar snöret från att trasas upp. Snöret är kromosomen, plasthöljet är telomeren. Vid långvarig stress går plasten sönder och skyddet för kromosomen minskar.

Det finns alltså ett samband mellan en sund livsstil, lagom mängd motion, hälsosam mat och meditation/mindfulness och längden på telomererna. Genom att leva hälsosamt slits telomererna långsammare och kan även repareras i viss mån.  Du är till viss del ansvarig för din egen livslängd (finns annat än telomererna som påverkar åldrandet). Ju längre telomerer, desto bättre mår din kropp. Väldigt förenklat!


Min yogainstruktör tipsade mig om en särskild meditation som heter Kirtan Kriya.

Hur gör man då? Sök Kirtan Kriya på Youtube eller Spotify om du vill ha stöd till sången. Annars funkar det lika bra utan.

Man sitter i meditationsställning och sjunger/upprepar mantrat SA TA NA MA. För varje stavelse flyttar man tummen från pekfinger till långfinger till ringfinger och lillfinger och trycker till. Både höger och vänster hand samtidigt. Sången och rörelserna skapar nya nervbanor i hjärnan. Du hjälper kroppen till självläkning.

8 kommentarer:

  1. Tack snälla för ditt tips idag❤
    Här är det många telomerer som behöver läka.
    Idag skulle jag göra mycket för att kunna lämna min influensavärkande, matta och ångestfyllda kropp och hjärna bara för en dag.
    Jag lyssnade på sången och gjorde rörelserna till.För en kort stund kändes värken lite lättare.
    Ska prova det här ett tag framöver.
    Jag har alltid gillat att sjunga.
    Kändes som jag fick lite energi om så bara för en kort stund.
    Vad jag längtar efter ett friskt liv utan allt som en utmattning bär med sig.
    Vad hade jag gjort utan alla er kloka som delar med er här på nätet?
    Ni betyder jättemycket.❤❤❤
    Var rädd om dig.
    kram från
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att höra att du finner lite energi i våra bloggar. För mig är det dubbelt upp. Jag mår bra av att skriva och ni är ju några som uppenbarligen tycker om att läsa det jag skriver, så win win, verkligen!

      Jag tycker den är häftig den här meditationen. Fattar inte om det verkligen funkar, men om man inte mår dåligt av att testa så har man ju inget att förlora!
      Detsamma, ta hand om dig! Kram

      Radera
  2. Måste ju testa faktiskt! Har ju själv upplevt hur otroligt läkande det är med meditation och mindfulness. Löser inte allt, men hjälper bra längst vägen. Tack för att du tog upp det igen :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, jag vet ju inte om det löser världsproblemen direkt, men det hjälper ju till att lugna ner mig och fokusera sinnet på något helt annat än fladdrande tankar. Bara det är en vinst i sig. Berätta gärna om det händer något häftigt för dig!
      Kram

      Radera
  3. Tack för att du påminner :), ska ta tag i detta med yoga igen, var så härligt med den medicinska yogan jag fick via rehab. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, ja det är väldigt läkande med mediyoga och meditation. Förvånande att något som är så enkelt, förhållandevis, kan vara så verkningsfullt. Men väldigt bra!

      Radera
  4. Åh den meditationen gör vi på min yoga. Den är så himla skön och härlig! Enda gången jag har varit helt smärtfri (har fibromyalgi) har varit under en djupmeditation, så jag tror verkligen på den läkande kraften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Wilda!
      Vad häftigt att du känner dig helt smärtfri när du mediterar. Det är verkligen något visst med att våga gå in i sig själv och känna allt tills man slutar känna och bara existerar. Svårt att förklara, men hoppas du förstår hur jag menar! ;)

      Radera