Kräsen och egoistisk

Källa 


Kräsen och egoistisk är för mig två negativt laddade ord. Så jag hade lite svårt att ta in det faktum att terapeuten senast tyckte att jag borde öva lite mer på både det ena och det andra. Varför vill man vara mer kräsen och egoistisk liksom? Det är ju fult. I min värld.

Jag förstår dock tanken bakom. Behöver öva mig på sådana saker som jag inte är så bra på. Som att prioritera mig själv och mitt välbefinnande framför andras. Kräsenheten handlade om att vara noggrann med vilka aktiviteter jag tackar ja till. Att inte tacka ja till saker bara för att vara andra till lags. Och så vidare. Vi har ju gått igenom detta många gånger. Både i terapin och här på bloggen. Men det är svårt att förändra ett beteende på djupet. Så jag påminner mig själv och fortsätter kämpa framåt.
Källa

Har fått en läxa också. Nämligen att tänka att jag har en arbetstid. Den tiden är densamma som den tid mina barn är i skolan/fritids. I praktiken innebär det att min arbetstid, på ett ungefär, pågår mellan klockan 8.30-14 måndag till fredag. Under den tiden ska jag tänka att jag gör sådant som är bra för mig och min rehabilitering. Exempel på arbetsuppgifter kan således vara promenader, läkarbesök, träning, samtalsterapi, men även avslappning, vila och sömn.

På samma sätt kommer städning, tvätt, handling och andra hushållssysslor att utföras på min fritid. Alltså. Efter min arbetstid.

Gränsdragningen är inte solklar för mig ännu. Räknas till exempel trädgårdsarbete som arbete eller fritid? Grön rehab är ju en utmärkt arbetsuppgift, men trädgårdspyssel är min mysigaste hobby. Bloggen då, är det jobb eller fritid? Kanske mest jobb? Får jag bara blogga och instagramma mellan 8-14 då? Får jobba lite på hur jag drar gränserna. Tipsa gärna om du har idéer.


4 kommentarer:

  1. Hej! Jag har aldrig skrivit något här tidigare men nu vill jag gärna göra det :) Har också varit sjukskriven och kämpar fortfarande med saker och ting på olika sätt. Din blogg hjälper mig så mycket! Tack! Kram Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jennie!
      Vad roligt att du väljer att kommentera idag! Blir alltid barnsligt glad när ni läsare ger er till känna! Vad fint att du känner dig hjälpt av min blogg, det värmer. Tack för att du berättar. Kram

      Radera
  2. Förstår att det blir en klurig gränsdragning, men det kanske blir något du får avgöra till slut. Vad som ska räknas som "arbete" och inte. Låter ändå som en smart sak, att dela upp tiden i mer arbete och fritid för att få en känsla av gränser mellan olika aktiviteter och perioder. Hoppas att det ger dig mycket bra hur det än blir :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att det kan vara en bra idé, att inte bara låta tiden flyta ut... Men som sagt, vissa saker är lättare att kategorisera än andra. Tiden får utvisa hur det blir med bloggen... Inget är ju heller ristat i sten, så kanske det kan räknas som "jobb" när jag är sjukskriven, men som fritid när jag arbetar. (om jag nu gör det nån gång..) Kram på dig!

      Radera