Annorlunda arbete, men bra för mig

Den här bilden la jag ut på Instagram för ett tag sedan, men jag tycker den är så fin så den får återanvändas!

När jag tycker att det inte händer något alls med mitt tillfrisknande måste jag stanna upp och fundera. I november (för ungefär fyra månader sedan) hade jag ett avstämningsmöte med Försäkringskassan och min doktor där de inte riktigt visste vad de skulle göra med mig längre. Alla utredningar var gjorda, inga behandlingar hjälper direkt. Bara vila, vila och vila.

Men inte nödvändigtvis bara vila i likhet med sömn. Utan en aktiv vila också. Det är hjärnan som behöver vila, mest av allt. Då föreslog de aktiviteter som jag tyckte var helt horribla, att jag skulle börja på spinning och sådant. Jag gick i taket. 

Men när jag lugnat ner mig efter julhelgerna så hade ändå ett frö börjat gro. Jag gick till badhuset. En gång i veckan. Tänkte att, bara att jag tar mig dit, är en bragd i sig. Sedan har jag simmat. En gång i veckan, ibland lite längre, ibland lite kortare. Och jag gillar det! 

Jag har hittat ännu en aktivitet som jag tycker om. Mitt mål har varit att orka genomföra simning, qi gong och mediyoga, alla tre planerade aktiviteter, i samma vecka. Nu börjar jag klara av det! Yey! 

Jag försöker se detta som mitt arbete. Min egen lilla arbetsträning. 


4 kommentarer:

  1. Toppen!

    Efter att ha läst Bodil Jönssons Tio tankar om arbete har jag fått en annan syn på arbete. Bodil delar upp arbete i
    egenarbete (egenvård, familj, hushåll etc),
    ideellt arbete (tex anhörigvård, engagemang inom föreningsliv) och
    lönearbete.
    Hon menar att allt är arbete och att vi behöver få ihop totalarbetet till ett lagomarbete.

    http://www.etc.se/kronika/tiden-ar-mogen-lagom-arbete-alla

    Men med dagens ekonomiska system och kanske också människosyn är det få förunnat att kunna få en inkomst på sitt egenarbete och ideella arbete. Tänker jag.

    Kram
    Helén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det tipset! Jag har inte hört talas om den boken förut, men läste den artikeln du länkar till och det är verkligen värt att tänka på. Vad som värderas och varför det är på det sättet. Jätteintressant!
      Kram

      Radera
  2. Kul att du tycker artikeln är intressant!
    Kanske att du också finner Bodils blogg intressant? :-)
    http://bodiljonsson.se/blog/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, har aldrig läst hennes blogg, så ska spara länken och kika in där!

      Radera