Inplanerade aktiviteter

"Öva dig på att planera aktiviteter och genomföra dem."

Det är en uppmaning det. Låter förhållandevis enkel. Men är ganska svår emellanåt. Att inte låta rädsla och ångest styra mig och backa ur. Utan att planera rimliga utmaningar och genomföra dem.

Det är väldigt vanligt att jag hör precis detta som du berättar, sa min doktor senast. Det är inte bara du som har det såhär, utan det är många utmattade som vittnar om exakt samma sak. Du har inte blivit knasig, som du tror, utan det är en del i sjukdomsbilden. Det är något du behöver jobba med. Planera något och genomför det. Även om inte alla yttre och inre förutsättningar är perfekta, så kommer du överleva en mindre aktivitet. Överbevisa din hjärna.

Ord och inga visor.

Hårt men rättvist.

Min senaste utmaning var när jag bestämde en lekdejt med mina barn och en kompis och hennes barn. Barn i alla åldrar och så vi två (stora barn!) som lekte kurragömma och spelade fotboll och drack varm choklad med vispgrädde på konditori. Det var så mysigt och jag är så glad att jag klarade det. Utan ångest. Sen var jag väldigt trött när vi kom hem, men det gick över efter någon timmes vila. Så 1-0 till doktorn kan man säga.

Jag kämpar vidare. Tack för all kärlek och alla peppande ord ni skriver. Det lyfter mig!

2 kommentarer:

  1. Wow, bra jobbat hörrudu!
    Vilken arbetsseger att planera, genomföra och faktiskt må bra efter en sån grej. Ingen normalstörd kan fatta hur stor prestation det är...
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen! <3 Nä, det känns lite galet att man kan bli så himla stolt över en sådan sak. Men det är jag, så otroligt nöjd! Kram

      Radera