Finns det inga riktlinjer?

Finns det inga riktlinjer för behandling av utmattningssyndrom och följdsjukdomar till det? Det är en fråga jag ställer mig.

Har ni läst alldamnstories inlägg om D-vitamin och olika typer av depression?

Hon beskriver där hur hennes läkare rekommenderar D-vitamin pga att det är bra för läkningen av utmattade hjärnor. Läkaren har även en utredning kring olika typer av depressioner, hon lämnar blodprover och följer upp var tredje månad. 

Ingen reklam, eller rekommendation, bara en illustration.


Jag blir såklart glad att hon har en kompetent doktor och tacksam att hon delar med sig av informationen. 

Men jag blir också väldigt irriterad. Eller frustrerad. Jag har varit sjuk i den här sjukdomen sedan 2011. Jag har haft flertalet olika läkare, terapeuter, sjukgymnaster och andra vårdgivare. Men ingen av dessa har någonsin berättat om något av det här. 

Jag har själv frågat om kostens betydelse. (Inget att fördjupa sig i så länge man äter varierat.) Jag har frågat om kosttillskott. (Onödigt.) Jag har frågat om dietist. (Finns inte att remittera till och ändå onödigt för din sjukdom.) Jag har frågat om Omega 3 efter att optikern rekommenderade det till mina ögon. (Onödigt, dyrt, men vill du lägga pengar på det så är det ju inte skadligt.) 

Omega 3 (källa)


Jag jobbar så otroligt hårt med acceptansen av det jag inte kan förändra. Jag vill leva. Inte jaga. Men samtidigt. Finns det något att göra för att läka hjärnan, som är så enkelt som att ändra kosten så är det ju värt det. 

Men vem som är sjuk orkar uppfinna hjulet gång på gång? Det är ju därför sjukvården finns. Finns det något att göra gällande kosten?? Något som är vetenskapligt bevisat? Klara och tydliga råd önskas, tack. 



17 kommentarer:

  1. Jag har läst hennes inlägg och jag har även funderat på det du skriver om här. Att behandling och bemötande kring utmattningssyndrom och utmattningsdepression verkar skilja sig så. Min läkare har inte heller gjort mycket annat än sjukskriva mig. Vissa får göra självakattningstest, andra inte. Det är ganska stora skillnader i vissa fall. När jag åkte ur sjukförsäkringen släppte min läkare mig. "Kan inte göra något nu"...?

    Själv har jag under vintern ätit d-vitamin ordentligt för första gången och eftersom både jag och min man blev tröttare och hängiga ungefär samtidigt, ett tag efter att vi fick slut på pillren i februari, så drar jag slutsatsen att det faktiskt gör en positiv skillnad. Den typen av vård får en sällan inom vanliga vården, hos läkare. Alltså vikten av vad vi äter eller inte äter tex. Då får en kanske vända sig till kunniga som finns utanför vården. Vet att du är skeptisk, det är vi generellt här i Sverige pga vårt ganska trånga vårdsystem. Sverige är ett av de sämst integrerade länderna i världen. Långt efter ex USA, Kina, Tyskland mfl. Vi med mindre akuta, mer långvarig sjukdomar kan nog hamna mellan stolarna hos vården eftersom de är bättre på det akuta, medan det fortfarande finns andra sätt att se på hälsa, vård och behandling. Som även det är vetenskapligt och väl beprövat, märk väl ;)

    Sorry för långt inlägg, men jag önskar också bättre och mer jämlik vård även för oss som kanske tar längre tid att behandla och som kanske inte har ett läkemedel till hjälp. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj oj, har jag gjort intryck av att vara en sådan skeptisk bakåtsträvare?! Haha! Jag är ju egentligen inte det, men vill bara ha klara råd som man vet fungerar. Orkar inte prova en massa, för som jag skrev, jag vill egentligen inte sträva efter en massa utan bara acceptera och njuta lite. Men när jag tagit upp det här med kosten med min doktor har jag fått dessa svar som jag skrev i inlägget. Klart jag tappar sugen då de dissar det totalt... Men jag funderar också på om jag ändå ska testa något, som har med kost och näring att göra men vet inte vem jag ska vända mig till. Har du några tips på hur man kan gå till väga?

      Ingen fara att du skriver långt, du får skriva hur mycket du vill! ;) Bara intressant att läsa dina synpunkter. Tack för att du orkar berätta.

      Radera
  2. Tycker det är så med väldigt mycket i den här sjukdomen. Man läser andras historier och ser att de får grejer/utredningar/tips av läkare, tips man själv aldrig har hört talas om. De verkar famla i mörkret nästan lika mycket som vi själva gör.. Hur tragiskt är inte det när vi är så många som är sjuka? Då kanske det inte är så konstigt att det tar så lång tid att bli bättre..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det tar säkert lång tid just för att det tar lång tid att läka, men antagligen också pga att alla försöker uppfinna hjulet gång på gång, i varje kommun och region var för sig. Det är därför det är så spännande att läsa om alla olika behandlingar som ges ute i landet. Tack internet för det! ;)

      Radera
  3. Svar
    1. TACK för att du berättar och delar med dig, det är så värdefullt! ❤️

      Radera
  4. Jag tror faktiskt kosten har en stor betydelse för har vi stressat sönder oss och tömt energidepåerna så behöver kroppen hjälp att bygga upp sig igen. Här behöver vi hjälpa till med bra kost som ger oss vitaminer och mineraler osv. När jag var på healingen första gången fick jag råd att ändra mina frukostvanor till havregrynsgröt just för att det skulle hjälpa mig energi mässigt. Med tiden har jag ökat på min kost med mer frukt och grönsaker.

    Vet inte om du sett den nya bloggen och fb sida som heter stressrehab.se där tas kosten upp. Gå in där och läs :) //Linda (narkroppenkraschar.blogspot.se)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda! Tack för tipset! Jag har inte sett den sidan tidigare, men kollat lite nu när du rekommenderade den. Verkar väldigt intressant, ska absolut läsa mer. Tack!

      Radera
  5. Hej, så här skriver Kostfonden

    "Det behövs gedigen vetenskap för effektiva kostråd. Många personer vittnar även om att de har blivit av med sina magproblem eller sin migrän sedan de har lagt om kosten. Andra har blivit gravida eller sluppit sin akne. Men sådana anekdotiska bevis kan inte användas som grund för behandlingar inom vården. De rekommendationer som läkare ger måste vila på gedigen vetenskap."

    http://www.kostfonden.se/om-kostfonden/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för tipset! Har inte hört talas om kostfonden tidigare. Ska in och läsa om forskningen som de bedriver, verkar väldigt intressant. Tack!

      Radera
  6. Nu är det visst vetenskapligt bevisat att tarmfloran och hjärnan hör ihop. Alltså att man kan få en depression pga. fel kost. Såg en genomgång av ämnet av en väldigt pedagogisk hjärnforskare på Malou efter 10 för någon vecka sedan. Mycket intressant!En väldigt lättläst bok i ämnet är Food pharmacy. Man greppar ju efter minsta halmstrå... /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för tipset! Ska in och kolla på youtube efter det klippet. Ja, jag har den boken liggande här, men inte läst ännu. Tycker det är så intressant om det skulle funka. Jag har frågat min husläkare så många gånger men aldrig fått nåt svar om att kosten spelar roll. Bara det är ju skumt i sig. Jag skulle kunnat leva på coca cola och lösgodis i sex år utan att de brytt sig liksom.. Klart jag inte blir friskare då. Tack!!!

      Radera
  7. Kan bara gå till mig själv och säga att sen jag fick diabetes och fick ändra kostvanorna lite så har jag blivit mycket piggare. Mer grönsaker och frukt, mindre potatis, pasta och socker överlag, äter bättre bröd till frukosten med mindre socker och kolhydrater. Man måste ju hålla koll på mycket när man får diabetes, det är ju socker i allt. Men sen äter jag extra vitaminer, D vitamin, omega 3 och magnesium. Jag har varit med i en studiecirkel om utmattningssyndrom och där fick jag höra att ändra kosten kan göra mycket och boosta sig med mycket vitaminer. Min koncentrationsförmåga har blivit förbättrad och lite av minnet, det är ju inte bra, men bättre :), hjärndimman har försvunnit helt sen länge, det är jätteskönt. Fick även höra att ingen av dom som var där har fått nån som helst information om ändrad kost av nån läkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad mycket intressanta saker du har varit med om, studiecirkel också. Det har jag aldrig hört nåt om, tyvärr. Men intressant med vitaminerna och att du blir piggare av kosten med mer grönsaker. Antagligen kan man göra en del själv, men man behöver nån som talar om för en vad man ska göra eftersom man inte orkar göra så himla mycket... Men grönsaker, sömn och motion, så långt är jag med!

      Radera
    2. Studiecirkeln var så att det är en tjej som studerar till hälsovägledare och skulle göra en studiecirkel om utmattningssyndrom i sin praktik, så hon ville ha 8 stycken som ville vara med och berätta om sin utmattning, därav anmälde jag mig. Man får ju ta del av hennes arbete om utmattning vilket är intressant :). Vi ska träffas fem gånger och femte gången blir nu till veckan :).Det stämmer att man gärna vill ha nån som talar om för en, eftersom man själv inte har så mycket ork. Hoppas du ändå snart piggnar på dig så mycket som mig :).

      Radera
    3. Låter som rena lyckokastet! Vilken tur att det kom precis nu så du orkade delta. Jag hoppas också att jag piggnar till så småningom. Tack!

      Radera
  8. Blev sjukskriven för utmattning för ett år sedan och min läkare kollade min järndepå direkt då hon sa att man kan ha bra blodvärde men låg järndepå vilket då ger samma symptom som utmattning. Min var för låg så jag äter järntillskott dagligen, har även lågt B12 vilket ofta hänger ihop. Får inte upp mina värden och ska göra en större utredning för att se varför men jag har under denna tid lämnat blodprov var tredje månad. Tror att min stress har urholkat min järndepå och det i sin tur bidrog till att alla krafter tog slut. Och jag tror man måste få hjälp med att få kroppen i balans även vad gäller vitaminer och mineraler för att kunna komma på fötter igen. För mig är det självklart att det hänger ihop. Märker själv att jag väldigt mycket lättare får ångest dagen efter om jag druckit två glas vin eller ätit för mycket socker. Kroppen känns väldigt lättpåverkad.

    SvaraRadera