Ett inlägg jag aldrig trodde jag skulle skriva

Alltså ett skönhetsinlägg. Det är normalt sett inte min grej. Inte alls. Men man måste ju kunna kosta på sig ett undantag.

När man är så trött så man inte vill gå någonstans, men ändå måste gå iväg och bete sig lite som folk. Då brukar jag göra en snabbfix. Helt inspirerad från Alldamnstories.

Duscha bara om du har MYCKET energi över. Annars, hoppa absolut över detta moment och ta på lite deo för att lindra den värsta lukten...

För att inte tala om hårtvätten. Orkar du tvätta håret har du inga problem! ;)

Annars. Platta håret, så ser det ut som du har en frisyr.

Måla naglarna.

Använd läppstift. Eller foundation. Eller om det finns energi, använd båda.

Ta på dig kläder som du känner dig bekväm i. Sköna och snygga.

Rätt skor kan lyfta en hel outfit. Eller sänka den.

Note. Gör inte alla dessa punkter. Det räcker med en. Jag bara ger olika förslag.

Allt handlar om känslan. Den kommer inifrån. Klistra på en mask och gå ut. Ser du frisk ut kommer ingen att lägga huvudet på sed och medlidsamt undra "Nämen hur är det med dig nuförtiden?" Sparar mycket energi.

Obs! Detta gäller inte när du ska träffa någon som behöver veta hur illa det är ställt. Tex doktor, Försäkringskassa etc. Då är det helt okej att släpa sig dit i pyjamas och med håret på ända.

Obs nr 2! Inget av ovanstående verkar fungera på mig idag. Jag ser hopplöst trött och glåmig ut ändå. Så det finns väl ingen regel som inte har ett undantag, Kram på er alla snyggingar!

16 kommentarer:

  1. Bra förslag! Men snälla, hoppa över parfymen!!
    //Hälsningar från en doftöverkänslig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, tänkte inte på det... Går det bra med någon deo, bara något för att få bort den värsta lukten tänkte jag? ;)

      Radera
    2. För mig funkar deo. :-) Hur det är för andra doftöverkänsliga vet jag inte.

      Radera
    3. Tack för din synpunkt, snällt att du påminde!

      Radera
    4. Tack för att du ändrade i texten! <3

      Radera
  2. Hahha ääääälskar!! Ibland när jag är supertrött och slutkörd blir jag också känslig för dofter... hur sjukt?? Hjärnan orkar typ inte ta in lukter mer? Det sista halvåret innan jag gick in i väggen kunde jag inte alls ha parfym för det doftade så starkt tyckte jag. Förstod inte då varför men nu ser jag ju att det var hjärnan som sa ifrån.

    Men nu älskar jag parfym igen! Ett fint tips är annars parfymoljor som man köper på hälsokosten.... yum! Använder dom i yoga och hemma för att sätta stämning. Vanilj och Yasmin är underbar kombo! Och lavendel på yogamattan några droppar.

    Älskar inlägget babe!! Idag borde jag tvätta håret men lär inte hända haha. Är så trött. Så tvättar av snippis med olja och på med lite rouge i fejjan. Det duger. Yey! KRAAAAAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att parfym funkar för dig! Men jag skulle troligtvis inte kunna hälsa på dig någon längre stund om du parfymerar hemmet. Vilken tur att du och jag inte umgås IRL. ;-)

      Radera
    2. Roligt att du gillade det! :) Ja, snacka om att lära sig prioritera aktiviteter. Måste ha svart bälte i prioriteringskunskap snart!

      Bra tips med doftoljorna. Är det en stämning som du känner in en viss dag, eller är det mer en ayurvedisk kunskap att den här doften ger den här känslan...?
      Det kan du förklara nån gång om du vill! Kram!!!

      Radera
    3. Jag tänker att om man är doftöverkänslig så får man vara tydlig med det gentemot sin omgivning, åtminstone med sina vänner så att de inte parfymerar hela huset med doftolja innan man kommer. En sådan önskan tror jag inte att någon skulle ignorera. Jämför med min födoämnesöverkänslighet. Alla är så omtänksamma och hjälpsamma för att jag ska kunna äta när jag besöker dem. Aldrig något problem.

      Radera
    4. Härligt med en förstående omgivning! Jag har tyvärr inte riktigt den erfarenheten utan olika överkänsligheter "glöms bort", kunskap saknas "men det är ju så lite" osv. Ibland känns det som att folk tror att jag inbillar mig!

      Radera
    5. Fy vad hemskt att folk inte tar det på allvar. Det är ju som att säga att en rullstolsburen person får ta sig fram bäst hen vill, uppför trappan, om hen vill besöka mig. Helt obegripligt.

      Inbillar dig? Så förnedrande.. Varför skulle man ens inbilla sig en överkänslighet? För att man tyckte det var kul? Vet ju inte alls hur ditt umgänge ser ut med dessa personer, men informera dem tydligt, eller lägg ner umgänget? Eller var det för hårt sagt? Hoppas att det blir lättare för dig att få förståelse i framtiden.

      Radera
  3. Jag jobbar på tydligheten och hjälper inte det så blir det till slut lägg ned. De som blir kvar är de som är värda att lägga energi på och så hittar vi umgängesformer som funkar för båda. Så lätt och så svårt kan det vara. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, lätt i teorin, lite svårare i verkligheten. Kämpa på!

      Radera
  4. Svar
    1. Alltså, jag måste vara den sista på jorden som inte har testat torrschampo! Men kan du ge mig ett konkret exempel på vad jag ska köpa som är bra? Orkar inte stå och välja i affären, men testar gärna! Tusen tack för tipset

      Radera