Bästa medicinen


Har ju skrivit om att jag mått dåligt igen på sistone. Idag försökte jag bryta det mönstret genom att göra något så ovanligt som att aktivera mig mer. Fast på ett annorlunda sätt. Jag bestämde att barnen fick hoppa över sina aktiviteter efter skolan och så tog jag med mig dem hem till mormor och morfar. Alltså mina föräldrar. Där blev vi ompysslade allihop. Med nybakat till fikat, prat, skratt och lite plantering och trädgårdsarbete fick jag något helt annat att tänka på. Medan barnen lekte med sina morföräldrar satt jag och slappade och gjorde ingenting. Så välbehövligt.

Ibland måste man bara våga släppa alla måsten och rutiner och bara fånga dagen. Så klyschigt sagt, men icke desto mindre sant för det. Vardagen överlevde utan rutinerna, tro det eller ej. Och vi fick allihopa mer energi än vad vi hade innan vi åkte.

10 kommentarer:

  1. Önskar att jag också kunde åka iväg nånstans och bli omhändertagen. Har tyvärr inte den möjligheten, men det låter fantastiskt! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fantastiskt att ha. Jag vet ju inte omständigheterna kring att du inte har det nätverket hos dig, så ta mitt råd med en nypa salt, men kanske kan du hitta någon annan som längtar efter en liten familj att ta hand om? Sätt in en annons på Blocket eller nåt?! Extramormor sökes! En erfarenhet jag gjort är att hitta nya vuxna som mina barn kan få relationer till när jag inte orkar riktigt. Så värdefullt nu när de börjar bli äldre och inte vill prata med mamma och pappa om allt. Lycka till med sökandet <3 Kram!!

      Radera
  2. Åh! Smart, modigt och härligt! Heja dig ❤ Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tjejen, vilket härligt pepp, kram tillbaka <3

      Radera
  3. Härligt, man behöver såna dagar ibland :)att bara vara. Jag har släppt alla måsten sen länge, jag försöker ta vara på dagen precis som den kommer :), men jag har ju inga barn kvar hemma så behöver bara bry mig om mig själv nu mer, det fanns betydligt fler måsten när man hade barnen hemma :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är stor skillnad med barn och utan, det är det verkligen. Ibland är det bra att ha dem som drar ut en, men i avseendet med vila kan det ju bli lite si och så ibland.

      Radera
  4. Jo kan hålla med, när jag blev sjuk hade jag alla barnen hemma, men dom var ändå rätt vuxna, men det blir inte samma vila. Nu sista 6 månaderna skaffade vi en valp och då funderade man allvarligt på vad man gjort :), det var otroligt påfrestande, det visste jag att det skulle vara mycket jobb då vi haft flera valpar tidigare. Men det var verkligen i jobbigaste laget :), nu är det lite bättre när han blivit större :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar så gosiga och mysigt med en valp, men det är kanske ungefär som att börja om med en liten människobebis? Note to myself, Bra sak att tänka på!

      Jo, människor är tröttande, oavsett om de klarar sig själva eller inte. Det är nog mycket samspelet som tröttar ut.

      Radera