Det blir lättare och lättare

Jag kom på mig själv med att njuta av min tid hemma. Att inte automatiskt få dåligt samvete för att jag gör något som jag mår bra av, eller något som jag tycker är roligt.

Förut har jag känt att jag måste tillbaka till jobbet så fort jag mådde bra en förmiddag, för att jag tyckte att jag var lat och oansvarig som var hemma, om jag mådde bra.

Nu kan jag njuta av att ha det fint och göra något skoj en dag och inte alls känna det dåliga samvetet i hasorna så fort jag gör en rolig grej. Jag vet att måendet går upp och ner otroligt mycket från dag till dag och ibland ändras det från timme till timme. Att då gå runt och ha dåligt samvete för att jag mår bra någon timme är ju faktiskt vansinne.

Det känns som att det är en viktig pusselbit på vägen mot långvarig hälsa.

8 kommentarer:

  1. Vad skönt! Pratade faktiskt idag med en kompis om just detta. Man tar hand om sig själv, men har ständigt dåligt samvete för det man borde göra istället. Helt galet..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var så skönt. Blev liksom helt förvånad när jag insåg att jag inte hade dåligt samvete över det! Och din uppgift just nu är ju att ta hand om dig själv, så du "borde" inte göra något annat. Eller hur?!

      Radera
  2. Känner så väl igen både njutandet som man faktiskt blir bättre och bättre på och det eviga dåliga samvetet som vaknar så fort man mår lite bättre. Det är nästan skönt när man åker på en ny infektion( min grej så här års) för det är mer bekant att må dåligt än att må bra...men vi får nog se måendet på rejält lång sikt och inte fästa oss vid tillfälliga upp och nergångar. Låååånga perspektiv....
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å nej, vad tråkigt att du måste åka på en massa infektioner för att känna igen dig. Hoppas du blir frisk från dem snart och kan fortsätta öva dig i att njuta av det du har. Allt sker verkligen i ett långtidsperspektiv!

      Radera
  3. Härligt! Det låter som du kommit till acceptans. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad härligt det lät när du skrev det. Tror du det kan vara så? Att jag nått acceptans...? Ja, kanske är det så. Så himla glad att du skrev det. Jag har inte riktigt tänkt på det. Kram!

      Radera
  4. Låter som du börjar acceptera läget :), tog jättelång tid för mig att få bort det där dåliga samvetet. Man ville ju komma tillbaks till jobbet så fort man började bli lite piggare :), men blev ju en miss varje gång. Kunde ju inte gå hemma och få må bra :), men faktum är ju tror jag att man måste vara hemma en rätt lång tid fast man mår bättre och blir piggare. Så lätt att ramla tillbaka vid för tidig återgång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu när jag har tänkt på det så funderar jag också i de banorna. Att man antagligen behöver vara hemma och må lite bra innan man går tillbaka till jobb. Förra gången gick jag tillbaka för tidigt och ett sånt här bakslag vill jag bara inte ha igen. så nu ska jag försöka njuta av de stunder när jag mår bra. Klart det kommer bakslag, men om man mår hyfsat så blir de inte lika djupa... Kram!

      Radera