Timstock och censur

Jag har fått en timstock. Någon som vet vad det är? Det är ett hjälpmedel som ska hjälpa mig att strukturera upp mina aktiviteter i rimliga tidsintervall.

Tillverkaren skriver på sin hemsida att

Timstocken är ett hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning när våra vanliga tidsbegrepp är alltför abstrakta, när man inte kan med en hastig blick på klockan få en känsla av var på dygnet man befinner sig. Om man inte förstår den vanliga klockan är det svårt att veta NÄR någonting skall inträffa. Men det finns ytterligare ett tidsbegrepp som man vill ha svar på, nämligen HUR LÄNGE ska jag hålla på med den här aktiviteten. 

(Ser att det blir helt knas med typsnitten här, men kan tyvärr inte ändra det, av någon anledning...)

Men ärligt talat, jag är inte funktionsnedsatt på så sätt att jag inte kan klockan. Vet inte riktigt varför jag har fått detta hjälpmedel. Känner mig liksom lite tillplattad av att de ens tänkt att jag behöver det. Har mer en känsla av att de så gärna vill visa upp resultat som går att mäta, så de beställer lite hjälpmedel och grejer för att det ska synas att de arbetar. 

Okej, nu var jag taskig, de gör så klart så gott de kan. Men det räcker inte. Jag är så förbaskat trött på den här sjukdomen emellanåt och just nu är en sån tid. Att då få en liten manick som hjälper mig att ta tiden, det känns som ett hån. 

Ja, jag är lite p****d off. 
Egencensur ;)

7 kommentarer:

  1. Underbart hörru du...fattar verkligen hur det känns att förmodas inte kunna klockan...tänk vad utmattning är komplext och svårgripbart, när vi försöker förklara för vårdpersonal hur vi funkar( och inte funkar) så verkar det som de hör nåt helt annat än det vi säger?! Och så går de på vad de tycker sig höra och fixar en timstock och förväntar sig jubel och tack från din sida. Och så känner man sig taskig som inte är positiv och tacksam...men precis som du också säger, så är man ibland så gruvligt trött på denna sjukdom, inte minst efter storhelger där man vill alldeles för mycket för sitt eget bästa. Skön igenkänning!!!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Skulle också tycka att det var ett hån! Herregud.. Det känns som de griper efter halmstrån, utan att veta vad de ska göra. Ursäkta mig men det var nåt av det dummaste jag läst på länge...

    SvaraRadera
  3. Jag har laddat ned en timstock-app på mobilen som jag använder när jag tex arbetar vid datorn så att jag inte sitter för länge och koncentrerar mig. :-) Jag glömmer lätt tiden när jag är inne i något och plötsligt blir det hjärndimma och värk i kroppen. Så för att undvika värk och hjärndimma så försöker jag ta pauser när timstocken larmar. Det funkar när jag lyssnar på den och tar paus, men ibland vill jag bara bli färdig med det jag gör på datorn och kör över mig själv... och timstock-appen... Hmm.
    Märkligt att arbetsterapeuten (antar jag att det var...) inte berättade hur hen tänkte att den kan användas utifrån dina behov ...

    SvaraRadera
  4. Som kommentaren ovan beskriver så kan den säkert komma till användning ibland, men så finns ju tidtagning, påminnelser och larm ofta både i mobil och dator. Vill skratta lite, men känner nog mest med din ilska och frustration. ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns många olika strategier... Man får prova sig fram och försöka hitta de strategier som passar just dig bäst. Ett digert arbete... som jag önskar att jag hade fått mer stöd och hjälp med...

      Radera
  5. Så synd att din arbetsterapeut inte alls förklarat hur hen tänkt med timstocken. Jag skulle kunna tänka mej att använda timstocken som ett pacinghjälpmedel. Den är enkel pga förprogrammerad tid. Typ, får inte hålla på mer än ? minuter och pausen måste vara ? minuter. Men det går ju lika gärna använda sig av mobilen, även att det kan krävas mer kognitiv energi. Men det är vad jag tänker. Fråga arbetsterapeuten om syftet med hjälpmedlet. Det är hens ansvar att ge dej information och följa upp. Och dina behov ska styra er kontakt, inte hens gissningar! Kram ❤️

    SvaraRadera
  6. Förstår att du känner det som ett hån. Man retarderar inte bara för att man blir utmattad. Arbetsminnet kraschar och processorn. Hårddisken är fortfarande hel, så det man kan (ens kompetens och bildning) går inte att omsätta i handling... Man vet att man kan men kan inte göra det.

    SvaraRadera