Senaste tiden

Den senaste tiden har jag ägnat mig åt helt vanliga saker. Jag var hos frisören och klippte av en lång bit av mitt hår. Säkert femton centimeter. Skönt med lite förändring. Får se om jag kan få till en färgning också. Hade varit roligt.

Sen har jag grejat med min dator, rensat foton och videoklipp från flera år tillbaka. Inte klar ännu, men väldigt roligt att titta igenom allt. Jag kan också se på mig själv nu, hur extremt sjuk och utmärglad jag såg ut för några år sedan. Jag ler med munnen, men inte med ögonen. Fast då tänkte jag väl inte direkt på det.

Sedan har jag kollat på Delhis vackraste händer (och kommit på att jag måste ha läst den boken...?), jag föll för hajpen och började kolla på Skam. Jag har lyssnat på Jojo Moyes, Toner i natten och nu har jag börjat läsa Arthur Potters diskreta charm. Läser bara en stund på kvällen. Övar mig verkligen i att inte hetsa igenom.

Jag har yogat och vilat, sovit efter jullovets ansträngningar. Veckohandlat utan ångestpåslag. Wow! Det är stort! Promenerat. Suttit i soffan och gjort ingenting.

Fått goda råd av omtänksamma vänner som tipsar om gröna kaffebönor för att bli pigg (den var ny för mig) och behandling som sätter snurr på hormonerna. Läker utbrändhet enligt hemsidan. Joråsåatt.... Jag känner att jag inte tror på någonting längre. Måhända tycker de att jag är otacksam, men jag orkar inte lägga mer energi på sånt. Tror inte att det läker mig. Försöker mest förhålla mig till det som är just nu.

Hur har din start varit på det nya året?

6 kommentarer:

  1. För mig är januari en lättnad vartenda år. Det är för roligt i december och så svårt att hålla måttan och vidmakthålla sina goda vanor. Så nu börjar sömnen funka igen och kanske blir jag förkylningsfri nån gång i vår...men skillnaden mot för några år sedan är att även om jag är snorig så kan jag ändå göra saker, men på ett snällt sätt med mycket pauser, innan blev jag heldäckad av varje infektion. Jag har gjort studiebesök på min gamla gympa, var med en stund och såsade så mycket jag kunde. Ska jag dit igen så får jag ha öronproppar, för musiken är hög. Taktiken är att gå dit och bara vara med lite en stund, inte prestera nåt nämnvärt. Jag har även kollat upp en kör jag är intresserad av, det har jag längtat efter länge. Övningarna är bara en dryg timme, perfekt! Det känns som om det finns lite marginaler i kroppen igen, kan vara dags efter drygt 6 år...
    Sen är detta planer, hur verkligheten blir är nåt annat. Jag är beredd att skrapa knäna och ta mig upp igen vid ev. vurpa.
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Inte jättebra början på året.. En släkting gick bort redan på nyårsdagen, nån dag senare fick jag svar på cellprov som inte var bra, så nu blir det vidare utredning.. Haft migrän i 3-4 dagar.. Varit på läkarbesök, som dock gick bra. så det har varit lite så där.. Kan bara bli bättre.

    SvaraRadera
  3. Mitt nya år började med influensan.En ny upplevelse att hantera ångesten med feber i kroppen.
    Återhämtningen efter influensa tar lång tid med utmattning i kroppen.
    Kände en kort stund av lycka och välbefinnande idag då jag kunde gå en kort sväng i skogen med sol och blå himmel.Längtar så efter att få min energi tillbaka igen.Längtar efter livet.Ibland känner jag mig levande begravd i min energilöshet.
    Känner tacksamhet för att jag har min psykolog som lyssnar med hjärtat.Hon är verkligen en av mina livlinor.
    Känner tacksamhet för alla nära och kära som finns kvar efter ett års utmattning och som tröstar och stöttar och peppar mig att allt kommer ordna sig till det bästa men att det kommer att ta tid.
    Var rädd om dig❤❤❤❤
    Kram från
    Annica

    SvaraRadera
  4. Det låter väldigt fridfullt hur du har hanterat början på året. Mkt livskvalitet saker.

    SvaraRadera
  5. Toppenbra början - bröt handleden ovanpå utmattningssyndrom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajajaj. Hur har det gått för dig med handleden?

      Radera