Läsa eller lyssna på böcker?

Jag gillar verkligen att läsa. Så saknaden är stor när jag inte orkar med att göra detta, med min trötta hjärna.

Försöker ändå utmana lite med läsningen eftersom jag saknar det så mycket. Har kommit fram till att om jag läser en fysisk bok blir jag trött i ögonen och trött i hjärnan. Orkar inte läsa så länge i taget och måste pausa. Så jag tyckte att jag var fiffig när jag började använda ljudboks-appar. Om jag lyssnar blir jag inte trött i ögonen. 

Men. 

Jag överanstränger mig. Handlingen fängslar mig så mycket så jag kan inte låta bli. Det blir som ett gift. Jag vill bara veta fortsättningen. Så jag lyssnar för länge. Och då överanstränger jag mig ännu mer. 

Just nu är jag fast i Jojo Moyes, Toner i natten. Lyssnat så jag får ångest på nätterna pga lyssnat för mycket. Hjärnan är trött. Totalt överansträngd. Av en bok. 

Det är inte mycket som krävs för att jag ska tippa över den tunna gränsen.





5 kommentarer:

  1. Jag saknar också att kunna läsa böcker.Från att ha varit en bokslukare till att kunna lyssna på en ljudbok cirka 15 minuter innan hjärnan kopplar bort.Hösten innan jag kraschade började jag få svårt att läsa böcker.Tappade fokus och trodde att det berodde på att jag hade fått sämre syn.Blev trött och tårögd i ögonen.Planeringen av mina lektioner gick långsammare och långsammare och jag fick läsa samma text flera gånger för att få någon klarhet i vad texten handlade om.Hade faktiskt ingen aning om att det handlade om symtom på en utmattad hjärna.Upplevde bara en stark stress över min arbetssituation där jag inte räckte till och ständigt hade samvetsstress över att inte räcka till och hinna med mina arbetsuppgifter.
    Det är frustrerande.
    Jag lyssnar mycket på vägledda meditationer för att vila hjärnan från alla tankar en stund och för att försöka slappna av lite.
    Jag funderar mycket över vad jag ska bli när jag blir "stor".
    Inser efter ett års utmattning att jag aldrig kommer att klara av mitt gamla jobb som lärare.
    Funderar över utbildningar och känner ibland en intensiv längtan efter att lära mig helt nya saker.
    Känner sån sorg över att jag inte har kapacitet att klara av en utbildning då två sidors text i en skönlitterär bok liksom staplas och jag kan inte reda ut vad texten handlar.Arbetsminnet ur funktion.
    Idag är jag i en ny krasch med värk, illamående, yrsel och matthet.
    Jag vet inte riktigt vad som orsakade den.
    Acceptera,,vila och hoppas på en ny dag med lite mer energi.
    Jag fortsätter läsa din fina blogg.
    Hoppas du får ett nytt bra år med mer energi.
    Allt gott till dig❤❤❤
    Kram från
    Annica

    SvaraRadera
  2. Kanske timstocken kan vara till hjälp att begränsa...? :-) För mig är utmaningen att verkligen avsluta när timstocken larmar, speciellt när jag är mitt i något intressant...

    SvaraRadera
  3. Jag är tvärtom jag.. Måste läsa istället för att lyssna. Om jag lyssnar så koncentrerar jag mig för mycket och det går inte. Jag tappar bort mig. Läsa går däremot bra. Varje kväll när jag lägger mig så läser jag minst en halvtimme. Bara man får i sig böcker så kvittar det väl hur?! :)

    SvaraRadera
  4. Har sörjt att det inte gått att läsa, men lyssna har funkat. Om det varit en bok jag verkligen engagerat mig i och levt mig in i har jag varit tvungen att skära i tid för att det inte ska bli för mycket för mig. Alltså större känslor blir överväldigande om jag inte minskar på tiden. Om det är en mindre engagerande bok (eller podd) klarar jag längre tid. Senaste månaderna har jag sakteliga börjat kunna läsa, men även där bara korta stunder åt gången.

    Tänker att dagsform avgör och att jag bygger från 5 minuter till längre stunder allteftersom. Precis som jag försöker med promenad och yoga... men det är inte så enkelt som det låter. Och en sorg att det inte funkar som tidigare. Kram

    SvaraRadera
  5. Visst är det en sorg att inte kunna läsa böcker som man gjorde förr, inte förrän nu sista halvåret har jag kunnat börja läsa lite mer. Meditationen har gjort att jag blivit lite piggare i huvudet,visst går det saktare och man får läsa om nån mening då och då men det funkar rätt ok nu :). Sen beror det ju på om jag läst mycket på datorn eller telefon under dagen, då fixar jag inte boken. Ibland sumpar jag datorn och det mesta i telefonen helt för att vila hjärnan. Det märks tydligt på mig när det blivit för mycket.Trist att inte ens klara av ljudboken ordentligt, hoppas det blir bättre så småningom :). Kram

    SvaraRadera