Det där jobbiga tonfallet

Jaså, du har tagit bilen?

Kan inte hjälpa att den frågan provocerar mig en smula. För det ställs egentligen inte som en fråga, utan konstateras mer, som ett nedlåtande påstående.

Så här är det. Jag bor centralt, har nära till så gott som allting. Många gånger går det också fortare att gå eller cykla, jämfört med bilfärden och tillhörande jakt på parkeringsplats. Men det kan inte hjälpas. Jag tar bilen för att jag är sjuk, trött, utmattad, allmänt orkeslös eller för att värken i min kropp inte tillåter mig att släpa på saker.

Miljömässig katastrof, jag vet. Och ja, det är visst skönt att röra på sig, det är bra med motion, det är dyrt med bil. Jag vet det. Du behöver inte komma och skriva det på min näsa. Jag gör mina val utifrån mina förutsättningar och det som passar mig bäst, den dagen.

Kommentarer av den här typen ges alltid av en viss sorts människor. De som är lika mig själv. (Före utmattningen). De som staplar hela cykeln full med pappersförpackningar och metallock separerade från glasburkar och trampar till återvinningscentralen, i motvind. De där idealisterna som vill så mycket, men som i sin iver att vara miljön till lags, sätter krokben för sig själva. De som balanserar på gränsen för vad man, som människa orkar med. De som kämpar för att vara hälsosamma, miljömedvetna och allt annat som man ska vara, för att vara pk. Inte så mycket för sin egen skull, utan för vad ska annars alla andra tycka? 

Och så möter de en sådan som jag. Som tar bilen. För att jag är för trött för att gå. Jag begär inte att de ska förstå, för det gör de inte. Men att jag provocerar så mycket, det har jag faktiskt lite svårt att förstå. Samtidigt är det lite roligt. Folk är inte alltid så fördomsfria som de vill framstå som. Även om det gäller en aldrig så liten detalj som hur en bekant väljer att transportera sig.


Did you take the car? The question is asked in a certain tone of voice. It´s really not asked as a question. It´s more like a claim. 

Yes! I use my car. Why do you ask? I could take my bike, or go for a walk. But I don´t do that. 

I´m not feeling well, I´m in pain, I´m tired and I don´t feel like explaining myself to you. 

I know everything about the environment, green house gases and of course, the health aspects. Judge me if you want. But I don´t care. Because you don´t know nothing about my reasons. 

8 kommentarer:

  1. Det är ju en sak att vilja göra rätt och att döma andra för att de inte gör som du själv gör. Det dömande tonfallet kanske handlar mer om pressen de lägger på sig själva och missunnsamhet för att de inte kan koppla av ibland genom att bryta mot sina egna regler eller normer i bekantskapskretsen?... Eventuellt.

    Du gör ju så gott du kan och jag gör så gott jag kan. Om vi inte gör allt på samma vis behöver det inte innebära att någon har mer rätt än den ändra :) Kram på dig och skaka av dig! Bra sak att ta upp dock! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen är det väl så. Jag har ju som sagt själv varit på andra sidan och kämpat på för att "vara rätt" och "göra som man ska". Men så jobbigt det var.

      Mycket enklare att lyssna in sig själv och våga göra det man själv mår bra av. Oavsett vad andra tycker om det. Kram!

      Radera
  2. helt rätt fortsätt ta bilen <3

    SvaraRadera
  3. Som sagt ovan; fortsätt ta bilen när du vill! Än är det inte förbjudet 🚫!
    Jag tror också att det är jobbigare för den som påpekar än för dig (även om det ju var jättejobbigt för dig), för det kostar på att vara pk-polis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag SKA fortsätta med det! Vad rolig du är, jo, det kostar nog på att vara pk-polis! ;)

      Radera
  4. Gillar din blogg jättemycket, mycket som känns igen. Själv haft UMS sedan november 2014 men är så sakteliga på bättringsvägen. Ibland tror jag att man själv tänker att andra tänker nedvärderande saker om en utan att de alls gör det, bara för att man själv känner sig så trött och hopplös och inte orkar med allt man vill och tidigare klarat av. Jag tycker att du ska fortsätta ta bilen de dagar som det känns rätt för dig och gå eller cykla de dagar det känns bättre. Ingen ska behöva förklara sig så länge som det inte är olagligt att ta bilen. Än en gång, tack för din trevliga blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, det var roligt att höra. Skönt att du är på bättringsvägen.

      Ja, så kan det absolut vara, att andra inte menar allt det som de säger och uttrycker. Jag är nog känslig för kritik när det handlar om mina nedsättningar i ork jämfört med tidigare. Att jag inte har ett val att göra liksom.

      Tusen tack för att du uppskattar min blogg och det jag skriver!

      Radera