Årets ord 2017

Linnea, Bylittlenea, skrev ett inlägg om årets ord. Ett ord som var tänkt att följa henne på vägen under 2017. Medan jag satt och läste hennes text kom det bara till mig. Om jag skulle skrivit ett sådant inlägg. Då hade mitt ord för 2017 varit progress. Vet inte varför det blev ett engelskt ord. Men jag roade mig med att kolla i en ordbok.

progress[subst. ˈprəʊgresamer. vanl. ˈprɒg-verb prəˈgres]SUBSTANTIVa) framstegframåtskridandeutvecklingutbredning <the progress of Fascism> b) förlopp[fort]gång c)framryckningthe progress of eventshändelseutvecklingenhändelseförloppetmake progressgöra framsteggå framåtin progress[som är] på (i) gång[som är] under utförandeunder arbete (utarbetande)be in progressäv. pågå <negotiations are in progress>försiggåfärdresaINTRANSITIVT VERBgöra framstegutvecklasfortskrida

Källa ne.se

Känns ju som att min spontana känsla var otroligt bra! Ibland ska man inte tänka så mycket, utan gå på magkänsla.

3 kommentarer:

  1. Låter som ett ypperligt ord.

    SvaraRadera
  2. Det ordet är ju alldeles ypperligt! Kul att du hittat ett ord du med. Bättre än nyårslöften. Det blir liksom en större målbild, något att sträva mot :) vi hoppas på god progress under året ❤ kram

    SvaraRadera
  3. Jag fick tipset om ett ord för året redan förra året. Men för mig blev det ett uttryck. EN SAK I TAGET
    Att försöka återvända till sättet jag levde förut. När jag inte surfade, titta på TV och pratade med folk samtidigt. Gick jag ut på promenad så fanns ingen mobil så jag var "avskuren" från de som inte gick med och hade inget behov av att kolla Facebook var alla andra var och lägga upp inlägg om var jag var och gjorde ideligen. Ett skönt liv med andra ord.

    Uttrycket kommer få vara för livet. Och det är inte lätt att följa eftersom jag har vant mig med ett mer splittrat liv, men jag ska ta mig tillbaka. För min skull...

    SvaraRadera