Tveksam terapi

Det hände sig så, att jag blev kontaktad av min vårdcentral. Jag hade inkommit med en förfrågan/önskemål om att få fortsätta med samtalsterapi fram till den nya terapeuten började sin anställning någon gång i början av nästa år. Om de kunde ta in någon på timmar eller betala en annan klinik för tjänsten, eller liknande. Min tanke var att det omöjligt kan vara enbart jag själv som upplever en försämring i måendet av att vara utan terapeut tre-fyra månader.

Nyligen återkom de med svar på min fråga. Några månader senare bara. De tar inte in någon så länge, utan inväntar den nya personen som kommer anställas, var beskedet. Inte så oväntat. 

Men. Däremot kan jag få träffa den gamla terapeuten, den som sa upp sig. Jaha?! Varför kommer detta nu? hann jag tänka. Varför inte för flera månader sedan när jag var mitt i behandlingen?

Terapeuten hälsade, via vårdcentralens representant, att han bryr sig så mycket om mitt mående så han kan tänka sig att träffa mig. Privat. Utanför vårdens regi. Utan kostnad, dessutom. Jag fick även hans privata telefonnummer och andra kontaktuppgifter. 

Här någonstans började jag känna ett visst obehag. Kanske att jag klarar mig utan terapeut ett tag till?

Det obehagliga är att jag faktiskt skäms lite för att skriva det här inlägget. Som om det vore fel av mig att berätta det här. Som om att det var en hemlighet, eftersom jag uttryckligen blev tillsagd att inte berätta det för min läkare.

Tänk om han bara ska vara vänlig och så kommer jag och tycker att det är högst oprofessionellt. Börjar tvivla på mina egna känslor. Och mitt minne. Sa de verkligen så? Menade de verkligen så? Varför reagerade inte vårdcentralens representant på förslaget? Skulle vi ses hemma hos honom då? Lite småprat under julhelgen? För att han bryr sig om hur jag mår? Varför just jag? Inga andra patienter fick det här erbjudandet. 

Han kan vara hur duktig och kunnig som helst, men det här lämnar en fadd eftersmak. Oavsett hur fin tanken var, så kommer jag inte att träffa honom. 

Hur hade du gjort?



10 kommentarer:

  1. Hmmm det låter ju lite "ovanligt"...men jag antar att du vet vad han går för? Personligen hade jag nog ringt han först och pratar om saken och få hans syn på det hela.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt råd. Jo, ovanligt är det ju verkligen... Jag tycker han var jätteduktig som terapeut, men det känns ändå skumt det här..

      Radera
  2. Låter lite konstigt.. Nu vet ju inte jag vilken relation ni hade innan han slutade, hur länge du träffat honom och så, men att han erbjuder sig gratis sessioner, utanför vården... Jag vet inte jag.. Eller så är han bara snäll och vill hjälpa dig för att han vet att det kommer dröja innan det kommer nån ny? Brukar han göra så? Knepigt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, lite konstigt tycker jag också. Alltså vi hade väl en högst normal patient - vård-relation. Inget särskilt liksom. Jag gick dit och sen gick jag hem.

      Men hade det inte varit mer seriöst om han tagit betalt och haft sessioner i en ändamålsenlig lokal? Och varför gick vården med på att gå bakom ryggen på min doktor? Jag fick ju inte berätta det för någon heller...

      För många frågetecken här...

      Radera
    2. Jo, det låter mysko.. Varför vill han inte ha betalt och träffas där ni brukade träffas? Njaej, jag vet inte jag.. skulle nog dra öronen åt mig..

      Radera
    3. Jag är inne på samma linje som du. Kommer inte att kontakta honom.

      Radera
  3. Om han inte har eget företag så kan han nog inte ta emot pengar utan att det blir svart så just det kan jag förstå, sen vet han väl att du inte kan betala så mkt heller. Mkt möjligt att han mest har dåligt samvete men jag förstår att du tvekar, ovanligt upplägg, och det behöver du inte ha dåligt samvete för, låter som att det kan vara bra att testa utan terapi ett tag också. Hoppas det blir bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra poäng där, det hade jag inte tänkt på. Kanske har han dåligt samvete... Men nu har jag tänkt att ändå fortsätta ta paus från terapin tills vården kan erbjuda ett mer långsiktigt alternativ. Tack för dina synpunkter.

      Radera
  4. Jag hade nog reagerat som du, men det behöver ju inte betyda att han har underliga avsikter eller att det är fel av honom. Men jag hade nog varit en aning skeptiskt :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, jag är också lite skeptiskt lagd, men som sagt, det behöver ju inte betyda att han tänker något annat än att hjälpa mig. Vad vet jag?! Men jag tar en paus från terapin ett tag och så hoppas jag på ett långvarigt alternativ så småningom.

      Radera