Det är skillnad på sjuk och sjuk. Tydligen.

Bildkälla

Spelar ingen roll hur många gånger man upprepar det. När man benämns psykiskt sjuk har det en annan klang än när det handlar om en fysisk sjukdom.

Att ta medicin för högt blodtryck är så mycket mer accepterat än att äta antidepressiva tabletter. Då talar man istället om att det skrivs ut för lättvindigt. Att man borde ta promenader istället och komma åt anledningen till problemet.

Men på samma sätt, motsätter inte promenader medicinering med tabletter, vare sig vid högt blodtryck eller depression.

Hur länge ska det behöva vara förknippat med skam och skuldkänslor att vara psykiskt sjuk?





4 kommentarer:

  1. Är du ledig idag? frågade en bekant som jag mötte under en promenad med hunden.Nej jag har varit sjukskriven för utmattning i snart ett år.
    Jag berättade lite om vad det innebär att gå in i väggen och vad som händer med både kropp och själ om du dessutom drabbas av depression och ångest.
    Du som ser så pigg ut fick jag då till svar.
    Det är just det att alla dagar synd det inte på utsidan.Det är de dagar då man har lite mer kraft att kanske gå en promenad med hunden,träffa en vän en timme eller orka göra något hemma.En kort stund innan influensakänslan,mattheten och det mörka bryter igenom och gör att man återigen kraschar.
    När jag blev sjuk var det först kaos.Jag förstod inte själv att jag var sjuk och efter en dryg månad kom alla hemska symtom med full kraft.Efter snart ett år har jag accepterat att jag är sjuk.
    Ett brutet ben är enklare att läka en en bruten själ och ett trasigt nervsystem med en hjärna som inte orkar.
    Under min sjukskrivning har jag i allt det mörka lärt mig att lyssna till min kropp och mina känslor.Trots allt det tunga har jag fått ett mod jag inte hade förut.Jag vågar berätta om hur det känns på insidan.Jag berättar för människor jag möter vad ett utmattningssyndrom faktiskt innebär.Tänker att jag kan hjälpa någon att dra i nödbromsen innan det är försent.
    Du med din blogg och ditt mod att våga berätta har hjälp mig jättemycket.
    Man känner sig lite mindre ensam i allt det tunga.
    Var rädd om dig!
    Hoppas du får en riktigt God jul och ett Gott nytt år!
    Jag hoppas på ett ljusare 2017 för oss alla.

    Stor kram till dig!
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du berättar, det är nog så, att det hjälper andra så mycket när man vågar öppna upp och visa att allt inte är perfekt. Och det är svårt att förstå som utomstående, eftersom det inte alls syns. Jag kan ju se foton på mig själv och tänka att jag ser ju riktigt pigg ut, fast jag vet att bara en stund efter fotot togs kraschade jag ihop igen.

      Stort tack för dina fina ord. Jag hoppas också på ett fint 2017 för oss alla. Stor kram tillbaka!

      Radera
  2. Ja, precis så! Att det ska vara så svårt att förstå...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, förutfattade meningar i kombination med skam och skuldkänslor är nog inte en riktigt bra kombo för att ta död på seglivade föreställningar...

      Radera