Vad gör du hela dagarna?

Ett av de mest lästa inläggen under året som gått, publicerar jag igen. 

Det hinner du väl, du är ju hemma och är sjukskriven?

Om ni bara visste så mycket saker man ägnar den där så kallade lediga tiden åt, det vill jag meddela alla som inte ser helheten kring min sjukskrivning och sjukdom. 

Jag har begränsad ork och energin byggs inte på i samma utsträckning som den tar slut. Men ändå gör jag en väldig massa. Trots att jag "inte gör nånting" om dagarna.

 - Varning för lång lista!! - 

Träffa doktor. Träffa sjukgymnast. Arbetsterapeut. Prova ut hjälpmedel. Promenera. Medicinsk yoga. Basal kroppskännedom. Företagshälsovården. Qi gong. Meditera. Bassängträning. KBT. Psykolog. Smärtrehab i grupp. Sätta in mediciner. Sätta ut mediciner. Hantera biverkningar av medicinerna. Blodprov. Vänta på resultat. Göra tester. Vänta på fler resultat. Äta vitaminer. Sova. Vila. Avslappningsövningar. Kontakt med Försäkringskassan. Arbetsförmedlingen. Arbetsgivaren. 

Delta i avstämningsmöten. Vara delaktig i planeringen kring min rehabilitering. Göra utredningar kring varför man inte tillfrisknar enligt standardkurvan. Läsa på om olika behandlingsmetoder. Läsa på fakta och sätta sig in i regler. Hantera ångest. Hantera sinnesöverkänslighet. Lära känna sig själv och inse varför man blev sjuk. 

Acceptera sin sjukdom och lära sig ett nytt beteendemönster. Dessutom lära sig ett nytt rörelsemönster för att skona kroppen från värk. Ligga och titta i taket utan att bli rastlös. Göra olika självvalda, roliga aktiviteter för att stärka och läka min kropp och min hjärna. Förutspå energitillgång- och efterfrågan under kommande dagar. Vila i förebyggande syfte. Vila fast man är pigg. Vila för att man tagit ut sig för mycket så man kraschat. 

Hantera depression och nedstämdhet. Gå till familjeterapeut för att rädda äktenskapet som knakar pga utmattningen. Kopiera och posta intyg. Kontakter med försäkringsbolag. Kontakter med fackförbund. Fundera på om man borde anmäla som arbetsskada. Fundera över vad man kan och vill jobba med när man blir friskare. Fundera på hur frisk/återhämtad man kommer bli inom rimlig tid. Hantera att man blir uppsagd från sitt jobb pga sin sjukdom. Hantera att Försäkringskassan föreslår det som förut kallades förtidspension. 

Hantera en rad problem med magen. Lära sig leva laktosfritt och i viss mån glutenfritt. Lära sig att alltid ha energi för att orka laga mat och äta lagad mat eftersom jag annars tappar energin och blir illamående av trötthet och orkeslöshet. Ökat antal tandläkarbesök pga muntorrhet som är en biverkning av medicineringen. Besök hos hudläkaren pga eksem som också är en biverkning av medicineringen. 

Oro för ekonomin pga utebliven inkomst under lång tid. Utförsäkrad från sjukförsäkringen. Oro för att Försäkringskassan inte ska godkänna sjukskrivningen. Sömnproblem i form av mardrömmar, ytlig sömn, tidiga uppvaknanden. Hantera yrsel och huvudvärk. Hantera att man aldrig känner sig pigg hur mycket man än sover.   

Utöver det är jag någons fru, mor, dotter, syskon, svärdotter, barnbarn, kusin, moster, faster, vän, kattvakt osv. Och med det följer en rad andra mer eller mindre uttalade krav, plikter och ömsesidiga önskemål som inte försvinner bara för att jag är sjuk.

Så snälla, be mig inte göra en massa extra saker när jag ändå "bara är hemma"- jag har redan fullt upp. 

1 kommentar:

  1. "Det hinner väl du som är hemma?" SNÄLLA hoppas du inte fått den kommentaren!!! Du ska vara hemma för att vila och läka inte göra massa saker. KRAM

    SvaraRadera