Vaccinationstider

Bildkälla

Kom in på vårdcentralen och blev helt knockad av folkmassorna där inne. Tills jag insåg att det var vaccination på gång. Säsongsinfluensan är tydligen i antågande. Det var så mycket folk så det fanns inte en enda sittplats, folk köade längs väggarna och det var riktigt ett socialt event vad det verkade som.

Dock inte för mig som fick svindel av allt folk och den uppenbara stress som rådde i receptionsområdet. Jag är tydligen fortsatt helt hudlös när det kommer till att inte ta in andras stress.

Att själv vaccinera mig har jag inte tänkt på. Har du funderat på det? Som utmattad tillhör man inte någon riskgrupp, men man kan ju tillhöra en annan riskgrupp.

1177.se skriver så här om riskgrupper.
  • Du är 65 år eller äldre.
  • Du har en hjärtsjukdom.
  • Du har en lungsjukdom, som KOL eller svår astma.
  • Du har diabetes.
  • Du har kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av sjukdom eller behandling.
  • Du har kronisk lever- eller njursvikt.
  • Du är mycket kraftigt överviktig.
  • Du har en neuromuskulär sjukdom som påverkar andningen.
  • Du har flerfunktionshinder.
  • Du är gravid.

3 kommentarer:

  1. Skrev just den frågan i en grupp på Facebook, om vi hör till riskgruppen eller inte. Verkar ju inte så enligt 1177.se om man inte kan säga att vi har nedsatt immunförsvar.

    Från det ena till det andra så läste jag lite vidare i den där gruppen och upptäckte att fler haft problem med FK senaste tiden att få sjukskrivning godkänd. Är det nåt du märkt? Jag kände genast oron börja gnaga.. kanske var dumt att skriva här, vill inte att du ska må sämre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick förklarat av min handläggare häromdagen att det är nya regler från 1 november. Varje nytt läkarintyg räknas som helt nytt (även om det är en förlängning av ett pågående ärende) och måste vara komplett. Om något behöver kompletteras eller är oklart då kan de inte godkänna eller betala ut pengar förrän allt är helt klart. Det kan vara det som ställer till det för många just nu. :-s

      Radera
    2. Nej, jag tror inte att man generellt kan säga att utmattade har nedsatt immunförsvar. Det är nog andra sjukdomar de syftar på.

      Jag har också hört ryktas om att det ska vara nya regler från FK, men har inte fått det förklarat för mig, så tack för din förklaring Linnea! Bara hoppas att de får de läkarintyg som de vill ha då, så att den som är sjuk slipper drabbas av byråkratin. Jag personligen har inte märkt av detta ännu.

      Radera