Strukturerar upp mina dagar

I mitt senaste läkarintyg står att jag ska träna på att strukturera upp mina dagar. Man skulle vilja säga "Hallå, liksom, jag har svart bälte i att strukturera, att strukturera, planera och organisera are my middle names" Fast sådant säger jag ju inte på avstämningsmöten! ;)

Men att strukturera när man inte vet hur mycket man orkar är ganska svårt. Så det får vara lite luft i schemat, minst sagt. Vila är också en del av strukturen, så inget konstigt med det.

Så här har jag funderat. Målet är (från vårdens sida) att jag ska ha tio timmars social aktivitet per vecka.

Måndagar: Pyssel och pussel
Tisdagar: Vara i naturen
Onsdagar: Yoga
Torsdagar: Musik
Fredagar: Promenad

Det är ganska allmängiltiga teman på mina rubriker, men det finns ett syfte med varje dag. Vara i naturen kan ju till exempel vara från hur lugnt som helst, till världens mest ansträngande sociala aktivitet.

Jag tänker mig att jag har en stunds aktivitet på förmiddagarna och sedan vila och lunch och lite mer vila innan barnen slutar skolan. Så här i början kommer jag också att räkna in mitt deltagande i barnens aktiviteter som en del i de där tio timmarna. På sikt får det väl bli tio timmar av egna aktiviteter utöver detta, men det ligger någon gång i framtiden. Vi får väl se hur det går!

Vad gör du om dagarna?

4 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig av ditt schema och tankar kring det. Själv ska jag kliva tillbaka lite, hur kliver jag tillbaka när jag tycker att jag är långt bak mot där jag en gång var? MEN jag förstår vad min psykolog menar. Så min dag är åter vila vila och återhämtning. KRAM

    SvaraRadera
  2. Alltså vad gör man om dagarna? Upp halv sex, kaffe, köra sambon till bussen ( vi har 4.5 km till bussen här på landet) hem och äta frukost, gosa/prata med katter, elda i kaminen, måla på en tavla, dricka kaffe, hänga tvätt och sånt. Spela på mobilen, släppa ut och in katter, vila i soffan, hämta sambon vid bussen, laga mat ihop, elda i kaminen, tv soffa och te...så kan min dag se ut..somnar oftast runt åtta-nio.

    SvaraRadera
  3. Vakna 07.15 hjälpa ett skolbarn upp t skolan. Skjutsa gymnasie barn till sin skola sen frukost. Gå ut med hunden. Virka el.sticka el.sova. Sover jag blir det hela dagen t skolan slutar. Försöker laga mat.kanske ta hand om disk o tvätt. Virka. Virka. Det lindrar ångesten. Gå skogspromenad m hunden. Äta middag m maken när han kommer hem. Virka. Natta barn.ligga i sängen o kolla mobil o inte kunna sova.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera