PAUSA!!!!

Bildkälla

Jag ursäktar tjatandet om vikten av att pausa. Men jag måste helt enkelt påminna mig själv om det. I skolsammanhang har jag lärt mig att ungdomarna klarar av att koncentrera sig ungefär 30-40 minuter innan de behöver rast, under bra förhållanden. Lektionen innan lunch är det kortare och ju längre dagen går, desto kortare orkar de koncentrera sig. Detsamma gäller mig själv. I bästa fall alltså. En bra dag när jag klarar av att aktivera mig så pass, är det max.

Övar på att pausa innan jag blir trött. Sätter klockan på mobilen att ringa efter en halvtimme och då är det bara att ta (minst) fem minuter av återhämtning. 

Är fullt medveten om att man i början av en utmattning klarar av att koncentrera sig ungefär 30-40 sekunder innan man behöver pausa, så anpassa det till där du befinner dig. Du ska vara pigg när du pausar. Det är målet.


4 kommentarer:

  1. De där pauserna med vila och återhämtning! Blir galen på mig själv. Gör väldigt lite om dagarna, oftast ingenting MEN jag behöver bli bättre på pauser. Tror eller jag vet att jag behöver lär mig detta och få rutiner som är bra innan jag kan bli fullt frisk och ha ett hållbart liv. KRAM och tack för påminnelsen

    SvaraRadera
  2. Bra att bli påmind om att vila är viktigt. Nu är inte jag utmattad men med ångestproblematik gäller det oxå att vila ibland, jag är expert på att fly från mig själv och vågar knappt vila i mina egna tankar. Tänk att det ska vara så svårt att göra nåt så enkelt som ingenting.

    SvaraRadera
  3. Åh, pausandet! Det är så svårt för det mesta. Det är som att behöva lära om sig hur en lever. Som om jag läst instruktionerna fel och upptäckt det först nu. Men pauser, sjukt viktiga! Kram kram

    SvaraRadera
  4. Det värsta är att jag av gammal vana glömmer bort mig när jag tex målar....då är jag inne i ett flow och när det går över är jag helt utskiten. Orkar ingenting. Måste nog ställa alarm eller nåt så jag blir påmind

    SvaraRadera