Luddigaste formuleringen ever...?

Har träffat min doktor för att diskutera hur jag mår, vad som går bra, vad som fungerar mindre bra och vad Försäkringskassans utredning egentligen innebär för mig i förlängningen.

I utredningen står det "Några allvarliga medicinska risker att utöva aktiviteter utöver aktiviteter relaterade till ovan beskrivna begränsningar i funktion framkommer inte". Just denna mening höll min doktor på att skapa sig galen över. Eftersom det egentligen inte betyder någonting. Det är bara ord. De skriver att det är inte någon allvarlig risk om det inte är något som ingår i de ovan nämnda begränsningarna. Men de så kallade ovan nämnda begränsningarna är inte angivna som något mer specifikt än stresskänslighet, begränsad koncentrationsförmåga, ångest och generell smärta.

Alltså kan det vara allt. Eller ingenting. Beroende på hur man väljer att tolka det. Läs, vem som tolkar det...

Men å andra sidan kan man ju tolka det som att det är en allvarlig medicinsk risk om jag blir stressad. Det är en lite obehaglig tanke som jag väljer att ignorera en stund...

Det som det däremot står är att vårdcentralen inte har utrett min smärta. Vilket jag trott att de har gjort. Det frågade jag också min doktor om idag. Och hon läste upp ur journalen allt som hennes föregångare gjort, förutom det hon själv gjort. Jag har blivit utredd, men det har inte framkommit någon fysisk sjukdom. Det som Försäkringskassans utredare rekommenderar har jag redan gjort. Så där hamnade jag också i en återvändsgränd.

Så dagens uppmaning från min läkare var

Du ansvarar för att ta hand om dig själv. Sov, ät, vila, yoga, kanske prova qi gong eller simma en liten stund och basta efteråt. Skydda din hjärna. Det är din uppgift. 

Avstämningsmötet är Försäkringskassans uppgift. Det är de som vill ha mötet, då får de tänka ut vad som ska diskuteras. Doktorns uppgift är att bedöma Försäkringskassans förslag som rimliga eller orimliga.

Sen berättade hon att Försäkringskassan hade skickat ut nya riktlinjer kring sjukskrivning vid psykisk sjukdom. I stora drag vill de ha fler deltidssjukskrivningar och färre heltidssjukskrivningar. Så det ska jag också försöka att inte bry mig så mycket om....

7 kommentarer:

  1. Även om det är mycket som stressar tycker jag du verkar ha en mycket klok läkare "Du ansvarar för att ta hand om dig själv. Sov, ät, vila, yoga, kanske prova qi gong eller simma en liten stund och basta efteråt. Skydda din hjärna. Det är din uppgift." Väldigt väldigt klokt! Försök att enbart förhålla dig till detta. KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var det bra sagt, kände att jag ville dela det med er och även kunna påminna mig själv om det! Kram!

      Radera
  2. Ja, du har i alla fall tur med läkaren och det är inte det sämsta!
    Låt hen ta de fajter som ev behövs och följ hennes råd under tiden.
    Lycka till!
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har lyckats få en bra läkare, till slut. Hon är inte rädd att säga ifrån när det behövs så det gör verkligen att jag vågar slappna av och lita på att hon gör det som är bäst för mig. Tack! Kram

      Radera
  3. Åh bara att läsa om sig själv i försäkrinskassespråk väcker ju känslor. Verkar dom din doktor egentligen säger till dig att du även ska skydda dig från försäkringskassan och bara fokusera på dig och aktiviteter som gör gott. ❤️ Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst låter det så. Jag har också tolkat henne så vid flera tillfällen. Lämna FK åt mig liksom, så tar du hand om dig själv. Jätteskönt. Kram!

      Radera