Dosera trevligheterna

Tricket är att dosera trevligheterna så man orkar med dem. Så här i december blir det extra tydligt, vill så mycket men har bara energi till en bråkdel. Då gäller det att prioritera. Jag älskar doften av nybakade pepparkakor, så vi bakar lite grann bara. Köper färdig deg, nyper av hörn och äter medan vi bakar. (Degen är alltid godare än kakorna.) Det blir några plåtar och sedan är vi nöjda. Ett färdigköpt pepparkakshus är fullt tillräckligt. Det roligaste är ändå att dekorera. Juläpplen, apelsiner och choklad är fint pynt, som fyller sin funktion tills man smaskat i sig det! 

Så många måsten jag har skalat bort. Och så mycket bättre jag mår av det. Julen är barnens högtid och barnen kräver inte så mycket som vi vuxna kan få för oss. 

5 kommentarer:

  1. Jag tycker det är grymt jobbigt att behöva säga nej till trevliga saker pga att jag mår dåligt efteråt. Lider verkligen av social baksmälla. Svårt som attan att acceptera:(

    SvaraRadera
  2. Här skalar vi bort så mycket att vi till och med köpt färdigkavlad deg från bageriet. Toppen! Kram

    SvaraRadera
  3. Jaaa såå bra påminnelse! Färdigköpt är perfekt! Vi till och med beställde hem maten online idag för att göra det enkelt för oss, ibland orkar man inte ens släpa kassar lixom �� KRAM

    SvaraRadera
  4. Så sant och smarta lösningar som kräver liten ansträngning. Kram :)

    SvaraRadera
  5. Hurra för den tankegången!

    SvaraRadera