Åh, vad jag älskar tystnad


Det är höstlov. Från ovanvåningen hörs skratt, fniss, You Tube och hög musik. I källaren pågår en innebandymatch. I vardagsrummet tittar den gipsade maken på film. En film som jag inte alls är intresserad av att se på. Så småningom försvinner de iväg, en efter en. Till en annan kompis, ut på Pokémonjakt, hörlurarna sätts in i datorn så filmens höga ljud försvinner.

Åh som jag njuter av tystnaden. Det är som om jag får ro. Har inte varit medveten om hur mycket ljuden påverkat mig förrän de tystnat.

12 kommentarer:

  1. Tystnad är livsviktigt för mig! Får jag inte min lugn och ro på några dagar så kommer olika symptom som ett brev på posten. Brukar ta nån/några timmar ensam uppe när alla lagt sig, då är det lugnt och skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen livsviktigt. Men hur orkar du vara uppe när alla andra somnat?! Jag somnar liksom vid nio, orkar inte vara uppe en minut efter alla andra somnat!

      Radera
    2. Jag behöver min egentid lika mycket som sovtid, så jag gör så. Kanske är fel men.. jag behöver min tystnad och få vara själv.

      Radera
    3. Ja, det är en ständig balansgång mellan egentid, sovtid och "vara social-tid". Tror inte alls att det behöver vara fel att prioritera egentid. Det är ju avkoppling och vila det också. Kram!

      Radera
  2. Tystnad är helt avgörande för humör, ork biverkningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen avgörande för hur man mår. Nu har jag varit iväg ett par timmar och varit lite social och hjärnan skriker efter tystnad!!!

      Radera
  3. Skulle inte överleva utan tystnaden! Idag har jag kommit så långt dock att jag kan uppskatta när någon i familjen trallar lite.... en KORT stund. KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt när den dagen kommer att man tycker det är roligt med lite ljud. Men samtidigt är det nog inte lätt, för gränsen är hårfin, så den som trallar får verkligen vara beredd att sluta när som helst! ;) Kram!

      Radera
    2. Ha ha ja det kan gå snabbt, de vet aldrig om de får tralla i 20 minuter eller 20 sekunder innan det kommer " SNÄLLA sluta!" ;-) Kram

      Radera
    3. Haha! Känner så väl igen det där! ;)

      Radera
  4. Bästa tiden är natten då är allt tyst och lugnt. Inga ljud och inga krav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att du hittat en stund när du verkligen kan koppla av och njuta!

      Radera