Varningssignaler


Jag har funderat mycket över mina "varningssignaler" på senare tid. Så jag ska kunna identifiera vad kroppen säger till mig, innan jag kraschar. Jag har försökt göra en detaljerad lista, ganska mycket i ordning, så som symptomen dyker upp.

100% energi kvar

Ganska tidigt börjar kroppen ge sig till känna
Sömnig, trött i hjärnan, värk i kroppen  


Nästa känsla som dyker upp är att jag vill fly från obehaget, kroppen signalerar rädsla

Orolig, nervös, magproblem 
Svårt att koncentrera mig 
Tunnelseende
Yrsel, ostadighet
Rastlös i kroppen
Intryck blir irriterande, tex ljud, ljus, värme, dofter mm

Längre ner på skalan blir känsloupplevelsen annorlunda, jag blir frustrerad, lättirriterad och arg.

Påfrestande värk i muskler och leder 
Hjärtat slår allt hårdare
Svårt att djupandas
Plötsligt energibortfall
Blodsockerfall, illamående, 
Frossa och svettas om vartannat
Brainzaps

Här är jag nere på runt 20% energi kvar. Kritisk punkt, jag måste verkligen bromsa här! Helst ska jag aldrig passera den här gränsen.

Svårt att processa information, känner mig trögtänkt
Ögonen "stänger av" (kramp, rinner, svider osv så jag inte kan titta mer)
Hjärnan "stänger av"

Känsloupplevelsen här nere är uppgiven, sorgsen, ledsen. En overklighetskänsla, som att min själ och min kropp är helt osynkade och jag fattar inte vad kroppen och hjärnan sysslar med, vill bara gråta.

Sen blinkar det rött!! 

Ångest
Panikångest

Jag nere på noll, mer eller mindre. Ingen energi kvar alls.

Depression


Detta är som sagt mina symptom och jag gör inte anspråk på att sitta inne med "svaret". Du som läser den kan vara i en helt annan fas av din sjukdom och ha helt andra symptom. Men använd idén om du vill och gör din egen lista av varningssignaler. Jag tror att alla har en personlig lista, även om många saker är liknande.

22 kommentarer:

  1. Hej, jag har hittat din fina blogg som blivit lite av en livlina för mig. Är sen i mitten på augusti sjukskriven för utmattningssyndrom. Acceptansen är jobbig, trodde väl att jag kunde sova i några veckor och motionera mer så hade jag åtgärdat detta med. Det blir snarare värre, symptom tillkommer och ångesten ökar. Skönt att läsa dina inlägg och känna att man inte är ensam ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanna. Jag är i samma läge som du. Förnekelse och tunga bakslag varje gång. Blev sjukskriven sista Augusti. Kämpar varje dag med att hitta mina gränser. Lite som att lära sig gå igen. Tack och lov för denna blogg som kommer med kloka tankar

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Hej Mia, är så känslomässigt labil att jag blir tårögd av att läsa det du skriver. Att du också känner som jag. Vi stapplar fram som små barn som du skrev...väldigt bra beskrivning. Skönt att följadem som är lite stabilare och varit i ungefär samma sits.

      Radera
    4. Alltså fina ni, Hanna och Mia. Jag blir så glad att höra att ni har glädje av att läsa det jag skriver. Tänka sig att ni finner tröst här. Jag blir också lite tårögd av det! ;) Vad roligt att ni kommenterar så jag vet vilka ni är som läser! Ta hand om er och stor kram till er båda!

      Radera
  2. Tack!
    Jag har så svårt att uppmärksamma och känna av signalerna. Mina stress- och trötthetssymptom måste jag lära mig att tolka och förstå. Att säga fel ord, svamla dvs svårt att formulera sig, säga ord i fel ordning ja, att det betyder trötthet vill inte min hjärna förstå. Helknasigt! Jag är inte en person som i vanliga fall "kör huvudet i sanden" men när det gäller utmattningen så.......ja, det är för hemskt att ta in....kramar LenaMaria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte konstigt att du har svårt att uppmärksamma signalerna, för det är jättesvårt att börja lyssna på kroppen om man aldrig gjort det förut. Förstår att du kör huvudet i sanden, för det ÄR hemskt att ta in. Men försök kika ut lite då och då! ;)

      Radera
    2. Kan jag få fråga..........dina tidiga varningssignaler, sömnig och trött i hjärnan, hur yttrar de sig? I detalj menar jag.
      Din blogg betyder mycket för väldigt många!!! //LenaMaria

      Radera
    3. Sömnig är nog just bara sömnig. Jag vill sova/vila fast jag precis gått upp. Trött i hjärnan är svårare att förklara. Men jag gör ett försök...

      Det känns som att nån hällt sirap i skallen på mig. Tankarna går trögt, som om de inte når ända fram. Det blir ansträngande att titta så jag börjar kisa för att se bättre. (Funkar inte!) Rör mig mer långsamt och försiktigt pga att det börjar kännas ostadigt (som jag är ostadig under fötterna). Jag känner en begynnande lätt huvudvärk, inte värre än att man kan hantera den, men ändå en känsla av att det är för mycket för hjärnan. Som ett tryck inuti huvudet. Eller som att det skaver/svider innanför tinningarna och bakom pannan.

      Sen börjar jag få problem med att hantera flera saker samtidigt. Tex kan inte radion vara på om jag ska prata med eller lyssna på någon. Jag blir väldigt fyrkantig, en sak i taget och var sak på sin plats, liksom. Minnet börjar protestera. Så det är ganska mycket saker, men det börjar i så liten skala så det är knappt märkbart. Man vänjer sig efterhand och så inbillar jag mig att "det är inte så farligt" fast jag borde bromsat långt tidigare.

      Hmm, det var svårt att förklara, fattar du nånting?! ;)

      Radera
    4. Tack, snälla, att du tog dig tid att förklara. Jo, jag fattar tror jag. Känner igen mig i mycket. Medvetenhet om varningssignaler är ju avgörande. Nu blir det på med ögonbindeln och andas medvetet i vilsam tystnad. Det hjälper. //LenaMaria

      Radera
    5. Bra att du har hittat nåt som fungerar för dig! Jo, det var intressant även för mig att fundera kring, så tack för att du frågade!

      Radera
  3. Nu ska vi se..
    Trampar luft (känns som man inte når marken med fötterna)
    Dubbelslag på hjärtat så man tror man får en hjärtattack
    Svettningar
    Yrsel
    Illamående
    Värk i kroppen på alla möjliga ställen
    Svårt att sova
    Sova jämt
    Gråtattacker
    Brainzaps
    Ögon som kniper ihop sig av sig själva
    Kramp på olika ställen i kroppen
    Tål inte ljud eller ljus. Går ständigt med solglasögon känns det som
    Glömmer saker
    Orkeslös, viljan finns men det går inte
    Tål inte solsken
    Långa virusinfektioner
    Utslag/psoriasis
    Migrän


    Ja, det var väl en del som jag känt av under de senaste tre åren jag varit sjukskriven. Det är inte konstigt att det tar tid att bli frisk när man ska ta hand om allt det här under tiden också..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mycket som är likt och ändå flera saker som inte är gemensamma talar ju bara ännu mer för att det är så svårt att lösa gåtan utmattningssyndrom, eftersom vi alla reagerar på olika sätt. Känner du också av att vissa symptom kommer väldigt lätt och andra symptom kommer mer kraftfullt när energin är på väg att ta helt slut?

      Radera
    2. Ja, vissa grejer är med hela tiden, som ljus- och ljudkänslighet, dålig mage, värk. När det blir för mycket kommer huvudvärken, yrsel, gråt och dubbelslag på hjärtat. Några dagar när man mådde helt felfritt skulle tacksamt tas emot!

      Radera
    3. Felfritt, vad är det liksom?! Men ja, det hade jag inte tackat nej till! ;)

      Radera
  4. Hej. Hittade hit nu och jösses vad jag har läst. Ser mig själv i många av dina inlägg. Är dock tillbaka på jobbet men mina varningsskylt lyser halv rött igen. Brottas mycket med tanken om att jag är inte sjuk��. Men det har jag ju varit och är fortfarande. Går just nu en stressskola via vårdcentralen, hoppas den ger mig något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit! Roligt att du läser och kommenterar! Hoppas att din stresskola ger dig bra tips på hur du undviker att falla tillbaka. Det är inget att rekommendera... :( Ta hand om dig!

      Radera
  5. Bra inlägg!! Har tänkt på det här mycket men inte lyckats formulera det. Ska klura på det och se om jag får ihop något begripligt. Kanske får göra ett eget inlägg om det med tanke på hur många olika saker det handlar om. Tack för att du delat med dig av det här :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det var faktiskt väldigt intressant att fundera kring mina symptom. Bra ögonöppnare för mig också. Ska bli intressant att läsa ditt inlägg om detta sen när du har tänkt på det! Kram!

      Radera
  6. Men vilken bra ide´! Jag tycker att det är jätteintressant med kroppens signaler och hur jag kan känna igen dem. Gissar att de flesta utmattade sökte hjälp alldeles försent så att jobba med listor som denna är ju ett viktigt verktyg för att hinna bromsa innan en ytterligare krasch kommer. Tack för eett bra förslag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag konstaterade just att jag sökte hjälp i absolut sista stadiet av mina varningssignaler. Först då tyckte jag att det var i behov av det. Knas. Hoppas du får till en bra hjälp för att lära känna dina varningssignaler! Kram och lycka till!

      Radera
  7. Nu för tiden har jag nån bra dag då och då, det är en härlig känsla, men symtomen kommer fort om det blir för mycket som yrsel, orkeslöshet,värk i kroppen, panikångest, hjärntrötthet ja dom finns kvar många av dom fast det gått tre år.Hjärntröttheten beskriver jag som att det känns som bomull i hela huvudet, det är hemskt.Panikattacker hade jag flera om dagen tidigare precis när jag blev sjuk, fruktansvärt, nu kommer dom bara om jag blir för stressad, eftersom jag är superkänslig mot stress. Sakta men säkert hoppas man på att tillfriskna så pass att man klarar av lite jobb åtminstone.

    SvaraRadera