Utvärdering av läxan, positivt tänkande och att pausa

Bildkälla

Jag fick ju en läxa förra veckan att notera saker som gjorde att jag kände mig glad, uppåt, lustfylld, eller stunder när jag mår bra. Så det har jag ägnat mig åt. För ändamålet införskaffade jag mig en liten anteckningsbok. Alltså jag älskar små anteckningsböcker och pennor och sånt där, så varje tillfälle att köpa nåt sånt tar jag på uppstuds!

Men resultatet då? Jo, jag har ju lagt märke till saker som faktiskt känns roliga. Alltså, mer små saker i vardagen när jag ler åt något, eller uppskattar något, eller så. Jag pratar med mig själv och liksom bekräftar att "idag kände jag mig pigg när jag vaknade". Eller "det var mysigt att fika med äldsta barnet och prata om världsliga ting". Eller, "jag hade lust att sjunga högt till en bra låt när jag körde bil".

Värken finns ständigt där, nån känsla av illamående och sömnighet ligger på lur hela tiden. Hjärntröttheten är helt oförändrad. Det är ju inte så att sjukdomarna känns bättre, inte på något sätt. Men. Jag fokuserar på det som är bra. Också. Annars blir det oftast att jag bara fokuserar på det jobbiga/dåliga eftersom det tar så mycket uppmärksamhet.

Vad det gäller mina fem-minuterspauser varje timme har det gått sådär. Oftast vilar jag betydligt mer än fem minuter per timme. Hemma i soffan. Typ. Men när jag väl är igång glömmer jag bort att vila. Så lite bakläxa på den kan man säga. Ska försöka bli bättre på att pausa i en aktivitet istället för att köra på och vila efteråt (i bästa fall, om jag inte glömmer bort att vila då också... Är man oförbätterlig, eller?!)

Så. Jag ska fortsätta med min positiva bok. Det känns roligt att fokusera på något bra. Men sjukdomsmässigt är jag på samma punkt som förra veckan. Behöver öva på att pausa. Big time.

4 kommentarer:

  1. Fick ju också läxa att pausa innan jag blev trött, men det är urtrist att pausa mitt i en aktvitet :). Men det funkar faktiskt ganska bra nu för mig :).Trist för dig med värken och hjärntröttheten. Jag har värk i bland nu bara mest vid väderomslag, var mycket värre i början, då hade jag ont hela tiden, skönt att slippa. Hjärntröttheten är jättejobbig, hade ju det väldigt mycket förra veckan, men det börjar bli bättre nu. Jag gör mycket andningsövningar och meditationer, tycker det hjälper väldigt bra.Fortsätt med det positiva så blir det kanske bra till slut :), kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir ju i alla fall inte sämre av att fokusera på positiva saker. =) Men det där med pauserna. Måste verkligen jobba med det... Har du nåt bra tips hur du gör, rent praktiskt, för att hejda dig och få till en paus? Kram

      Radera
  2. Nä egentligen inte, jag gör som min terapeut sa, bryt efter 10- 15 minuter, jag försöker nu bryta innan jag blir trött, det funkar bättre då. Idag gick jag ut och tog reda på lite gamla växter, men efter bakslaget så känner jag att jag har mindre ork så efter ca 20 min så kände jag att nä nu slutar jag innan det är försent, gick då in bara. Gäller nog att vara noga på att lyssna på kroppen. Jag bara lägger ner det jag håller på med och pausar, det beror ju lite på vad man gör också, för det mesta är det ju här hemma och då funkar det, men som dom sa på rehab så måste jag pausa även i mitt jobb sen, det är jätteviktigt.Jobba vidare med fler pauser ska du se att det blir bättre till slut :). Man får ge sig fan på det bara :). Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig. Ge sig fan på det, var det ja! Mm, kanske är det så enkelt. Det är ju inte annat så mycket annat man faktiskt kan styra när man är sjuk så sin egen insats är ju en bra sak att försöka styra över. Pausa. Jag fortsätter öva och hoppas på att det märks skillnad till slut. Kram!

      Radera