Skedteorin

Bildkälla

Har ni hört talas om skedteorin (the Spoon theory)? Originalberättelsen kan du läsa här. Det var två vänner som satt på en restaurang och den ena, med en kronisk sjukdom, skulle berätta för den andra hur det var att leva med en sådan sjukdom. Hon bad väninnan att tänka på allt hon gör på en dag och berättade att varje sak kostar henne skedar.

Man bara har ett visst antal skedar till sitt förfogande per dag, i den här berättelsen tolv till antalet. Och när dom är slut så är dom... Gör man av med fler än man har, ligger man således på minus till nästa dag. Sparar man så har man kvar till dagen efter.

Till exempel att gå ur sängen, 1 sked, bara 11 kvar. Att klä på sig och ta sina mediciner, samt äta frukost reducerar antalet till 6 skedar. Då har dagen inte ens börjat.

Antalet skedar ökar i takt med tillfrisknandet, men med hur många är oklart. Så det finns en osäkerhetsfaktor här, precis som i verkliga livet. Hur många skedar har jag? Hur många kan jag "slösa" på att utföra en aktivitet? Ta det för vad det är, ingen lag, bara ett roligt sätt att försöka förklara för en frisk person hur livet kan te sig när man är sjuk.

4 kommentarer:

  1. Bra sätt att förklara det på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker också att det var en bra förklaring. Samtidigt som en påminnelse för en själv. Jag har inte obegränsat med skedar. För det glömmer man ju bort rätt ofta!

      Radera
  2. Det här sättet ska jag använda också. Tack för tipset! Jag har försökt med att förklara att jag är som en telefon med dåligt batteri som omgående lyser rött och har 15% kvar men det känns som en haltande förklaring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du fick ett tips som du kan använda. Batterijämförelsen är väl inte tokig den heller, men kan vara bra att ha några olika förklaringar på lager. Folk behöver kanske höra det på olika sätt innan det är någon förklaring som verkar lite rimlig. Att förklara för någon som inte har en aning är ju typ omöjligt. ;)

      Radera