Om Försäkringskassan inte tycker att man är sjuk...?


En bloggläsare kommenterade mitt förra inlägg så här

Hej...du skriver så här: "Man känner när kroppen är redo. Man bara vet. Känner man inte det, så är det för tidigt. Lita på dig själv!"

Men det kan ju vara så att försäkringskassan inte tycker man är sjuk eller hur??


Med anledning av det vill jag förtydliga. Jag sitter inte inne med alla svar om allting. Tänk om jag gjort det! Vilken lycka! 

Men. Vad du känner i din kropp och vad Försäkringskassan tycker. Det är två helt olika saker. Helt. Olika. Saker. Sen håller jag med om att det är svårt att stå för det man känner, när den som betalar ut ens lön inte vill betala längre. Det är en fruktansvärd beroendeställning. Inte tal om annat. 

Och det är sjukt läskigt när någon vill knuffa ut en ur ens bekvämlighetszon fast man inte känner sig redo. Klart att inte individen gynnas av den stressen. 

Det jag har ägnat min sjukskrivning åt är att läka, bryta mönster som är destruktiva för mig och lära in ett nytt sätt att agera. Bland annat har det, för mig, inneburit att jag ska lära mig att känna efter vad min kropp försöker tala om för mig och inte bara ignorera alla signaler. 

Det har jag också sagt till Försäkringskassan när vi haft våra möten. Jag känner mig inte tillräckligt frisk för det här som du vill att jag ska göra. Kan vi kompromissa? Jag har aldrig fått nej på den frågan. Inte en enda av alla mina handläggare på FK (som är några stycken vid det här laget) har sagt nej till en kompromiss. 

Försäkringskassan kan mycket väl beordra dig ut i arbetsträning, arbete eller annan åtgärd. Det kan hända oavsett om du är frisk eller sjuk. (Jag önskar att det såg ut på ett annat sätt, men det gör det inte). Men det är fortfarande inte sanningen. Din sanning är att du känner när du är redo, eller inte. Det har inte Försäkringskassan makt över. 

2 kommentarer:

  1. Enligt min handläggare så får jag bara vara sjukskriven ett halvår när utmattningen är arbetsrelaterad. Är det fler av er som hört detsamma? Självklart så vill jag ju bli frisk så fort som möjligt men har börjat förstå att det tar den tid det tar. Kram på er alla där ute som kämpar �� Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig hört något liknande från vare sig FK eller sjukvården. Låter konstigt att de uttalar sig så. De gör ju inte nån utredning avseende arbetsskada så direkt när man precis blivit sjukskriven, så vem ska avgöra det?

      Radera