Man kan må bra fast man är sjuk. Eller må dåligt fast man är frisk.

Bilden har jag lånat härifrån



Innan jag gick in i väggen skulle jag sagt att jag befann mig i området mellan frisk och må dåligt. Jag var på pappret frisk, men jag mådde inte alls bra. Nu är jag sjuk men mår bättre. Jag ska ju inte låta som en solskenshistoria och påstå att jag mår så himla bra varenda dag. Men jag mår åtminstone bättre idag än vad jag gjorde innan jag kraschade. 

Det jag vill illustrera är att man kan få tillåta sig att må bra även om man är sjuk. Man behöver inte ha dåligt samvete över det. De som klassas som friska behöver inte per automatik må så mycket bättre än de som har ett läkarintyg på en sjukdom eller skada. Alla har sina förutsättningar. 

6 kommentarer:

  1. Så sant :) känner mig friskare nu än vad jag någonsin har gjort ändå är jag sjuk och saknar arbetsförmågan.. Konstigt nog är jag faktiskt lycklig nu och har en framtidstro vilket jag inte hade tidigare. //Linda Narkroppenkraschar@blogspot.s

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att höra att du har framtidstro nu! Det är liksom det viktigaste av allt. Kram!

      Radera
  2. Verkligen , väldigt mycket sanning i det. Tog mig rätt lång tid att klura ut. Idag undrar jag ofta hur "friska" personer runt mig mår egentligen. De flesta bär ju till och från på något som tynger dem. Och jag kan ibland känna mycket glädje och lycka trots att jag är sjuk och begränsad. Jag skulle inte vilja vara jag för ett år sedan, trots att jag då räknades som frisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det som jag trodde var friskt innan, var ju inte särskilt hälsosamt. Känner mig också på många sätt friskare idag än innan jag blev sjuk trots att alla papper säger annorlunda och att jag har en massa problem med min hälsa nu. Innan hade jag väl också problem, men ignorerade dem. Inte bättre antar jag!

      Radera
  3. Så sant! Detta är ibland, fortfarande, svårt att förklara... men jag kan må bra fast jag är sjuk och faktiskt till och med MÅ BÄTTRE vissa stunder mot när jag var frisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är svårt att förklara. Jag tror att det för min del handlar mycket (mest) om känslan av nöjdhet. Idag är jag nöjd på ett helt annat sätt och kan därmed njuta av det (lilla) som jag upplever. Innan tog jag mig aldrig tid att njuta av något och mådde följdaktligen inte så bra...

      Radera