Frustration och nytt avstämningsmöte på G


Jag har haft ett samtal med min handläggare på Försäkringskassan. Kompletterande uppgifter kring min utredning hade landat i hennes postlåda och det skulle hon delge mig. Jag gav mitt godkännande att hon delade denna information med min doktor också. 

- Ska jag boka tid hos doktorn nu då? undrade jag. Så jag får veta vad hon tycker att vi ska göra, hur jag ska gå vidare?
- Nej det behöver du inte.
- Öh...
- Nej, nu ska jag ju skicka detta och så ska hon ha tid att läsa igenom och fundera lite. Så du kan bara ta det lugnt så får vi ta ett möte om det längre fram.
- Okej, jag ska träffa doktorn nu i november, ska jag ta det med henne då?
- Nej, det är ju ett ordinarie möte där hon ska träffa dig och bedöma din arbetsförmåga, så detta får tas vid ett separat tillfälle.
- Så jag behöver inte göra någonting alls i nuläget?
- Nej.

Detta var igår. Idag kom det kallelse till avstämningsmöte. Varför sa hon inget om det när vi pratade igår??? Borde jag kanske ha fattat? Vet inte. Men konstigt kändes det.

Den här gången känner jag mig osäker. Hon kan mycket väl gå emot sin egen utredning och hävda att jag ska jobba nu. Detta trots att utredningen säger att jag behöver tid att läka och att jag har ett fortsatt behov av återhämtning.

Utredningen säger också att jag bör fortsätta med min samtalskontakt. Och denne person har sagt upp sig hastigt och lustigt, så nu ser jag inte honom mer. Ingen ersättare är anställd heller.

Känner mig så uppgiven. Orkar inte börja om. Orkar inte fightas.

Värken i min kropp förvärrades dramatiskt, illamående och allmänt orostillstånd. Som inte ens beror på min sjukdom, utan som grundar sig i en stor osäkerhet kring de som ska hjälpa mig och stötta mig att bli frisk.

Frustrationen. Den frustrationen.

5 kommentarer:

  1. Hej och tack för en bra blogg. Jag läser och känner igen nästan allt. Jag vill höra med dig om du har någon erfarenhet av B-vitamin brist? Mvh Anna

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för en bra blogg. Jag läser och känner igen nästan allt. Jag skulle vilja fråga dig om du har någon erfarenhet av B- vitamin brist? Hälsningar Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack snälla för att du uppskattar det jag skriver!

      Jag har/har haft lågt värde på B-vitamin (det kollades tidigt genom blodprov) så av den anledningen skrev min doktor ut receptbelagda tabletter, samt folsyra till mig. Symptomen tror jag många gånger är liknande utmattningssymptomen med trötthet mm. Prata med din doktor är mitt tips! Lycka till!

      Radera
    2. Tack snälla för ditt svar! Jag lider av en utmattning sedan många år tillbaka med en rad olika psykiska och fysiska symptom. Fick veta av läkare igår att jag har B-vitamin brist, börjat ta tabletter för det idag. Nu luskar jag lite i vad som är vad. Om långvarig stress kan ge brist på just B-vitamin. Jag har tidigare varit så väldigt rädd för alla symptom, och känner direkt hur min oro nu triggas, tänker om det kanske kan vara någon annan sjukdom som ger just B-vitamin brist. (Rädd för demens och andra neurologiska sjukdomar).
      Man kan ju hoppas att om depåerna blir påfyllda med vitaminen så kanske några av symptomen kan avta. Bl.a.mycket problem med syn, minne, koncentration, hjärntrötthet, krypninhar i huden, håravfall (osv osv...😴) och vissa av dessa saker kan ju kopplas till just brist på B-vitamin. Jag får helt enkelt prova ta tabletterna och se om det kan hjälpa. Tack igen för en fin blogg som gör skillnad! Du och dina ord behövs! Läste just detta inlägg, tyckte att det var så bra!
      Hälsningar Anna
      http://metromode.se/halsa/2016/10/18/sofia-pt-fia-sjostrom-det-finns-inget-som-heter-jag-var-lite-utbrand/

      Radera
    3. Jag började ta B-vitamin, folsyra och antidepressiva ungefär samtidigt så det är svårt att säga vad som är vad. Men klart är att denna lilla cocktail av tabletter gjort mig betydligt bättre under det år jag tagit dem.

      Förstår oron över att det ska vara andra sjukdomar. Och man ska ju inte vifta bort den och säga att det inte är något farligt. Men min erfarenhet är att alla de sjukdomar som jag trott att jag haft, har jag inte haft... Allt har berott på stress.
      Men självklart viktigt att utreda.

      Tack ännu en gång för dina vänliga ord, så roligt att höra! :) Hoppas du fortsätter läsa!

      Radera