Återhämtning och läkning



Hur läker man utmattning, depression, ångest? Fick den frågan och jaa... Hade jag vetat svaret... Det gör jag tyvärr inte. Jag kan bara berätta hur jag har gjort.

Regel nummer 1. Sov när du är trött. Punkt. Lär dig att koppla av och vila även om allt annat är kaos runtomkring. Spelar ingen roll om du sovit tolv timmar på natten, är du trött på dagen så behöver du antagligen sova mer.

2. Ät. Mat. Försök att få till rutiner vad det gäller maten. Frukost, lunch, middag och ett par mellanmål. Lite och ofta har funkat för mig. Ibland har jag ätit varannan timme för att jag varit så hungrig. Ibland har jag mått illa och inte kunnat äta alls. Inget är rätt eller fel. Men så länge som man har en strategi så har man nåt att falla tillbaka på.

3. Frisk luft. Kan man få genom att öppna sovrumsfönstret, ställa sig utanför dörren ett par minuter, hämta posten, eller promenera. Promenader kan vara 1 minut eller 1 timme. Oväsentligt. Rutiner. Återigen, rutiner.

4. Hitta lusten att göra något. Först handlar det bara om att hitta lusten. Inte ens göra det man får lust med. Orkar man bara tänka en upplyftande tanke är det mycket värt.

5. Så smått börja göra något av det man har lust med. En sak. Inte alla på samma dag. Eller ens i samma vecka. Saker som jag har börjat med är tex sitta på en sten i skogen, räfsa löv, sopa, rensa ogräs, vattna blommor. Naturen är läkande. Händerna i jorden är medicin för mig.

Andra saker att göra i försiktig skala. Ligga på yogamattan och andas. Göra avslappningsprogram. Medicinsk yoga eller annan lugn yogaform. Lyssna på radio, typ P1 som är lugnt och utan stressig musik. Sitta och kladda på ett papper med en penna, vattenfärger eller mer avancerad målning om man känner för det. Sjunga med i en bra låt. Måla i en målarbok, klippa och klistra, framkalla foton på papper och sätta in i ett album. Klappa på ett djur eller kramas med någon är också läkande.

6. Sen kommer jag att tänka på det här med medicinering. Man kan läka utan medicin. Om man inte är för djupt nere redan. Men det kan ta onödigt lång tid och orsaka mycket lidande längs vägen. Man kan också ha bra hjälp av medicin. Det finns inget rätt eller fel. Jag var motståndare till medicinering länge. Nu ångrar jag inte en dag att jag började äta medicin. Dessutom äter jag vitaminer som min doktor skriver ut till mig. Även samtalsterapi kan vara till bra hjälp.

7. Mest av allt tror jag det gäller att vara modig. Våga säga nej. Skala av allt. Och sen när man har lärt sig säga nej. Då gäller det att våga säga ja. Att våga släppa in saker i livet igen. Men på ett annorlunda sätt. 

Blir man frisk då? Ja, det beror nog på hur man definierar ordet frisk. Man blir aldrig som förut. Men skönt är väl det? Jag försöker se det positivt, att jag utvecklas som människa under den här tiden. Att jag blir version 2.0 av mig själv. Förbättrad på att prioritera mig själv och mitt välmående. Bland mycket annat. 

6 kommentarer:

  1. och Nr 7 var nog: Glöm inte saker :D
    Bra lista! När jag mådde bättre gjorde jag nog det mesta du har skrivit. När jag nu mår sämre igen så sover jag sämre, äter sämre, orkar inte ens tänka på promenader, ingen lust att göra nåt mm mm . Det går upp och ner. Man gör så gott man kan, var dag för sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Åtgärdat det nu!
      Ja visst gör man så gott man kan. Men jag hoppas att om man sover liiiite bättre för varje vecka så orkar man äta liiiite bättre också. Och sen orkar man kanske gå ut en pyttestund. Från dag till dag märker man ingen skillnad. Men kanske på ett halvårs sikt? Och sen är det ju som du säger. När det går ner tappar man ju en massa på en enda gång. Och det är så typiskt mig också. När jag är trött orkar jag inte äta och då blir allt ännu värre. Och så går det runt... Kram på dig!!

      Radera
  2. Mycket bra skrivet:), man blir duktig på att prioritera sig själv i alla fall, det gjorde man ju aldrig förr.Lära sig känna igen signalerna i kroppen har man också lärt sig, men ibland kommer symtomen på mig försent, då kan det bli så illa att man blir liggandes dan efter. Man kan känna att det är ok just då men så kommer det efter, det är lite drygt. Just det här med att ha gäster, kan kännas jättebra, men så får man gäster ännu en gång under kvällen, känns också helt ok,hände mig igår och idag är jag däckad, har legat hela dan, så trist. Men sånt kan man inte veta när det kommer efteråt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, visst är det bra att man blir bra på att prioritera sig själv! Bäst av allt faktiskt. Hoppas du mår lite bättre idag! Kram

      Radera