Vem sätter ribban?

Vem sätter ribban för hur det ska se ut hemma hos dig?
Bild hittad på Pinterest. Synnerligen välstädat och snyggt!
Jag har alltid haft för mig att man måste städa undan det värsta och skura toaletterna innan man får besök. Som om att gästerna skulle ta illa upp om det låg skor slängda på hallgolvet.

Jag har en väninna som alltid ber om ursäkt ifall hennes säng skulle vara obäddad. Och då är det extremt sällan som jag ens är i hennes sovrum. Som om att det skulle göra henne till en sämre person om hon erkände att hon struntat i att bädda för att hon faktiskt inte orkade det den dagen.

En annan väninna brukar be om ursäkt om det ligger tvätt i vardagsrummet som ska vikas innan den hamnar i rätt byrå. Med flera små barn har hon mängder med tvätt. Jag brukar fösa den lite åt sidan och tränga mig ner bredvid tvätthögarna i soffan.
http://se.123rf.com

Har jag varit med och satt ribban för det här spektaklet? Det har jag alldeles säkert. Eftersom jag har städat och visat upp ett prickfritt hem varje gång de varit bjudna till mig så har de gjort detsamma. Vi har triggat varandra.

Jag vet att det är galet att vara så ytlig och har kommit en bra bit på vägen mot att inte plocka undan det värsta när någon är på väg. Men det är så svårt. Djupt inne sitter det rotat att det ska vara städat och fint. Det gäller dock bara mig själv. Jag ser inte smuts eller stök hos någon annan. Och skulle jag lägga märke till det tycker jag mest att det är skönt att se att inte alla andra har det så perfekt jämt.

Med mina allra bästa vänner har jag numera skapat en pakt. Vi städar eller plockar inte. Vi gör överhuvudtaget ingenting för att hålla någon fasad när vi hälsar på hos varandra. Och det är så skönt!

Jag påminner mig om att mitt värde inte sitter i hur duktig jag är på att gömma saker i garderober när folk kommer på besök! ;)




14 kommentarer:

  1. Kalasbra initiativ att ingå en pakt med de närmaste vännerna! Precis som du säger bryr man inte sig själv om hur andra har det, så varför skulle de? Men du har också rätt i att mönsterna sitter djupt och det tar tid att ändra på dem.
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en bra idé vi kom på där. Men det sitter väldigt djupt. Riktigt svårt att låta bli att plocka... Kram!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att de krav man tror att man har på sig (särskilt som kvinna) gör att många mår dåligt och t o m bränner ut sig. Man tror att a l l a andra klarar av att ha ett perfekt inrett hus som alltid är städat, kroppen i perfekt trim, alltid snyggt klädd, perfekt hår och smink, barnen är väluppfostrade och har 37 aktiviteter i veckan och toppresultat i skolan, reser utomlands 5 gånger per år, har ny bil, middagsbjudningar minst en gång i veckan, välbetalt och jätteintressant jobb där man klarar all press med en klackspark, först in på morgonen och sist ut på kvällen mm mm. Ingen är perfekt och om alla vågade erkänna det skulle det bli lite lättare tror jag. När jag ser på sociala medier vad folk lägger ut (och jag vet ju inte om det är hela sanningen) så funderar jag på 1. Hur orkar de? 2. Hur har de råd? När man mår som vi mår/har mått så kanske man omvärderar lite och inser vad som är viktigt på riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tror precis som du att det är lätt att man hamnar i en karusell man inte vill vara i. Man för över detta beteende på sina barn och så fortsätter det. Plus att man jämför sig med den samlade bilden av vad alla lägger ut på sociala medier och ska klara av precis allt av det. Jag har också totalt omvärderat vad som är viktigt sedan jag blev sjuk och tror att vi är många som tvingats göra det.

      Radera
  4. Bra där! Bra med pakt :-) Jag övar mig också på att inte städa inför att nån kommer hem till oss - men det sitter långt inne! Blir bättre och bättre och tänk - ingen har ens sagt något om att det är damm i hörnen??!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var bra med pakt! Vill du vara med?! ;) Men svårt är det lik förbaskat. Damm är lättare att stå ut med än stök, tycker jag. Men nej, ingen kommenterar för det är ingen som ser det! ;)

      Radera
  5. Klokt med en sån pakt, både med vänner och med sig själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, exakt. Mycket handlar ju om att sluta fred med sig själv. Kanske faktiskt mest av allt precis just det.

      Radera
  6. Vilken bra pakt! Jag har försökt bli bättre på det där, påminna mig om att det finns viktigare saker att lägga min energirika tid på än plock, det är ju liksom ett jobb som aldrig tar slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är verkligen neverending story. Emellanåt blir jag helt tokig på alla saker och får för mig att flytta till en enslig skogsstuga med max femtio ägodelar. Men det är ju lite svårt. Så det får bli att hitta en gyllene medelväg!

      Radera
  7. Har ni kollat in Facebook gruppen Family living the true story? I'm inte så gör det genast! Där får man känna att man duger precis som man är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den gruppen är så himla fin! Allt är okej och ibland dessutom väldigt roligt! Håller med dig, den ska man absolut ha i sitt flöde!!

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera