Vad kan jag som chef göra? Hur förebygger man utmattningssyndrom på arbetsplatserna?


Ännu en fråga jag fått bland kommentarerna. Väldigt svår att svara på. Detta är mina personliga erfarenheter.

Minska stressen bland de anställda. Är det lätta svaret. Men inte det enda.

De som går in i väggen är de duktiga, ambitiösa. Arbetsgivarens dröm. De som aldrig säger nej, utan bara gör och gör. De som fixar och trixar, alltid försöker lösa problem för att hjälpa andra.
Men det är också de med bekräftelsebehov.

Om man ständigt blir uppmärksammad för sina fantastiska prestationer och hur lätt är det då att sluta med dem? Ge beröm, såklart, men beröm även personens egenskaper, inte bara dess prestationer. Kom ihåg att självförtroende är något helt annat än självkänsla. Man kan vara grym på sitt jobb, men väldigt osäker på sin person.

Sen finns det en annan viktig faktor. Arbetet är bara en del av medarbetarens liv. Stressen finns ofta på flera olika ställen samtidigt. Att man försöker vara duktig överallt. Eller så har man ett liv som är komplicerat som man inte kan ta ledigt ifrån. Utan återhämtning är man illa ute.

Men..


Några praktiska tips. Har ni läsare fler tips till arbetsgivare så fyll gärna på i kommentarsfältet!


- Rimlig arbetsbelastning. Inte för mycket, men inte heller för lite. 

- Visa att du litar på dina medarbetare. Ge den enskilda individen möjlighet att påverka sitt arbete där det är möjligt. 

- Underlätta genom att ta in vikarier vid sjukfrånvaro och ha back up i personalgruppen. Fyll inte alla tjänster till bristningsgränsen utan låt det finnas luft i systemet, som möjliggör lösningar vid oväntade händelser. 

- Många är vi som jobbar när vi inte mår bra, för att inte sätta kollegorna i klistret. Uppmuntra till att stanna hemma när man är sjuk. Man kan förstås jobba med förkylning och lite feber. Men det är inte bra. 

- Uppmuntra inte till att jobba när man är ledig. Skicka inte mail på kvällen/helgen utan schemalägg det till nästa morgon. Låt personalen känna att det är okej att vara ledig när man är ledig. 

- Se personalen. Människan bakom den anställde. Inse att livet är en helhet. Många sliter oerhört med sina barn och gamla föräldrar. Det är något man inte kan ta semester ifrån. 

- Våga fråga (och ibland ifrågasätta) när någon verkar trött och hängig. Var beredd på förnekelse, men våga lita på din magkänsla. Känns det fel så är det ofta det...

- Uppmuntra till kontakt med företagshälsovården. Avslappningskurser, samtalsterapi, mediyoga (medicinsk yoga), promenad på lunchen, körsång... Långsiktiga personligt inriktade aktiviteter ger mer än en storföreläsning för hela företaget.

- Uppmuntra till att ta raster, kanske schemalagda raster så man känner att man verkligen har tid att sitta ner. Det finns alltid någon som ska vara "duktig" och rusa iväg med kaffekoppen för att jobba på rasten, som ger de andra dåligt samvete. 

- För att kunna göra ett bra jobb behöver man friska medarbetare. Uppmuntra dem på alla sätt att ta hand om sig själva. Var en förebild. 

Om en medarbetare ändå blir utmattad, hur ska man bete sig??

- Ring och säg hej. Fråga inte när man tänker komma tillbaka till jobbet, det första du gör. 

- Planera in ett möte med den anställde så snart det är möjligt. Tag hjälp av en facklig representant om det finns. Hör hur hen mår, vad du som arbetsgivare kan hjälpa till med. 

- Erbjud företagshälsovård. 

- Håll kontakten regelbundet, även om sjukskrivningen blir långvarig. Ibland kan blotta tanken på att återvända till arbetsplatsen för att ha möten ge panikångest. Erbjud möten på en neutral plats om det förenklar. 

- Gör en handlingsplan för rehabiliteringen. Delta aktivt i möten som ordnas av Försäkringskassan och sjukvården. 

- Ditt engagemang som chef kan vara avgörande för möjligheten att återvända till arbetsplatsen på sikt. 





2 kommentarer:

  1. Bra skrivet:), borde alla chefer tänka på. Dom borde ju se att nåt är fel när det är fler än en på arbetsplatsen som blir utmattad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lätt att säga att det beror på den enskilda individen, men förbättringar som gynnar stresskänsliga (=normala!) gynnar sannolikt alla anställda.

      Radera