TMU-resultatet


Jag har fått mina papper, äntligen, från utredningen. Fem sidor, tättskrivna, med minibokstäver. Skulle behöva förstoringsglas för att läsa det normalt.

Och där står så mycket saker. Om en person. Som är jag. Som jag får medge är sant. Men så otroligt svårt att ta in. Hur kunde de märka det liksom? Jag ansträngde ju mig så för att verka normal! 

En del meningar är väldigt deppiga. "Presterar på mycket låg nivå i samtliga test" har sjukgymnasten skrivit. Jag som har en självbild av att jag är en sportig och aktiv person inser att jag måste revidera. Detta är inte en tillfällig svacka. Det är något annat. 

"Blir uppenbart frustrerad när hon inte minns instruktionerna" skriver psykologen kring något av testerna. "Ger ett skört intryck" tycker doktorn. "Ter sig orolig och stresskänslig"

"Vid de mer sammansatta testerna av arbetsminne gör patienten plötsliga och oväntade fel, vilket är vanligt vid utmattningstillstånd"

"Visar tydlig tendens till uttröttbarhet vid testningen"

Så fortsätter det i ungefär fem sidor.

Sen står det något som jag kommer fokusera på. ;)
"Uppfattar henne som en social och utåtriktad person. ... Svarar adekvat på frågor.  ... Begåvningsmässigt ligger patienten klart till betydligt över genomsnittet"

Haha, jag visste väl det, jag är fortfarande social, utåtriktad och smart! Och nu har jag papper på det också, inte alla som har det! Skämt åsido, men det var rätt skönt att de fick med något positivt också. Att allt inte bara är dystert och elände.

Men om jag får tycka till om nånting så hade jag önskat att dessa papper kom till mig, via min doktor. Inte genom Försäkringskassan. För nu fattar jag ju inte alla medicinska termer och det kliar i fingrarna av att jag vill googla och se vad orden betyder. Men så har jag lovat någon att inte googla. För då blir jag ännu sjukare. Jag har inte ens en läkartid i sikte. Dessutom är det så att om jag inte godkänner det, så kommer min doktor inte ens få en kopia på utredningen. Så FK kan göra en stor utredning om min hälsa, som min ordinarie doktor inte får ta del av, om jag inte skriver på ett papper om det. Det kanske iofs är bra. Men ändå. Det känns som man lämnar mig/patienten åt sitt eget öde när man bara skickar hem en bunt med papper och inte tar ansvar för vad den informationen gör med personen.


12 kommentarer:

  1. Åh vad bra att de fick med något positivt också! Tack för att du delar med dig. Jag tror just "Begåvningsmässigt ligger patienten klart till betydligt över genomsnittet" stämmer på många av oss. :-) Vi har massa kompetens men liten kapacitet. Det är nog också det som ställer till det för oss i mötet med andra; vi som är så kloka och rediga hur kan det komma sig att vi tex inte klarar planera en trerätters middag utan att tappa bort oss när vi läser i receptboken, glömma någon ingrediens, inte orkar slutföra uppgiften och ännu mindre sedan orka äta och vara social på middagen. Troligtvis helt obegripligt för den som inte varit där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nån liten positiv mening i allt elände, så kändes det. Men jag fokuserar på det som gör mig lite uppiggad. Ja, massor av kompetens, men ingen kapacitet alls. Förstår att det måste vara skumt att vara runtomkring oss.

      Radera
  2. Det är gräsligt tufft att läsa om sig själv i tredje person, är det MIG de skriver om?! liksom. Samtidigt är det skönt att de fattar så att de inte jagar det lilla livet jag har kvar ur mig. Så kände jag när jag läste min läkares utlåtande om mig till FK inför sjukersättningen. Men precis som du fick jag också med mig att jag var påläst, social och tillförlitlig i största allmänhet, det var väldigt skönt.
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att höra att du fick lite positiva omdömen också,. blir nog lätt att man fokuserar på anledningen till att det inte funkar när man ska skriva såna intyg. Så det gäller att hitta guldkornen som man kan plocka fram och minnas. Kram!

      Radera
  3. Men är TMU en nulägesbeskrivning eller ett definitivt utlåtande? Gör man om det efter ett tag eller? Vad är det som gör att dom vill kalla det kronisk smärtsyndrom? Är det hur länge man varit sjuk som avgör? Kan man ha kronisk utmattningssyndrom eller är det smärta som gör att de tror att det är kroniskt? Är smärtan orsakad av utmattningssyndrom eller vad är vad liksom? Vilket kom först smärta eller utmattning? Tusen frågor... Tänker på dig!❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa, du.... Det är ju en nulägesbeskrivning. Fast deras uppgift var att bedöma min framtida arbetsförmåga åt FK innan jag får vidare kontakt med AF. Men de satt ju inte med spåkula, så de kan ju inte veta säkert. De bara skriver ner vad de ser och drar väl nån slutsats utifrån hur en sådan patient brukar vara, erfarenhetsmässigt. Gissar jag.

      Sen får jag tyvärr svara Jag vet inte och Jag vet inte på dina frågor. Av den anledningen hade jag verkligen velat få möjlighet att diskutera detta med doktorn och FK, så jag får en chans att fatta vad det egentligen betyder. För nu är det bara mina egna tolkningar... och jag är ju inte utbildad på det där...

      Men smärtan orsakades av utmattningen, eller stressen som föregick utmattningen kanske snarare. Sen har den inte läkt ut. Utan liksom permanentats. Så jag hade ingen sån här smärtproblematik tidigare i livet.

      Fråga på du, det gör inget, jag svarar om jag bara vet vad jag ska svara! Tack för din omtanke, betyder mer än du tror. Kram!

      Radera
  4. Klart du är begåvad och social babe! Det är ju DU! All annan skit är din sjukdom som du jobbar med just nu, men den definierar inte dig. Du är den du är oh just nu är kroppen och knoppen på verkstaden. Men det förändrar inte att du är lika fantastisk, rolig, smart som du alltid är. Kärlek till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh!!! Såklart det är, glömde bara bort det lite... Jag är jag. Sjukdomen är nåt annat. Right?! Kärlek tillbaka till dig! ❤️

      Radera
  5. Tung läsning även om det finns ljusglimtar. Som Alldamnstories säger här ovan så är det ju läsning om hälsotillståndet, inte om dig som person. Det är en helt annan sak det även om det är lätt att fastna i sina egna svårigheter ibland. Vi är så mycket mer än vad som händer oss <3 STOR KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är så himla glad att ni påminner mig om det. Det är min sjukdom de bedömer, inte mig som person. Två helt olika saker även om man tenderar att glömma bort det emellanåt. Kram!!

      Radera
  6. TMU - vad är det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. TMU betyder (tror jag) Teambaserad Multidisciplinär Utredning. Det betyder i praktiken att det är en utredning som försäkringskassan beställer för att utreda arbetsförmågan hos patienten och det är flera olika yrkeskategorier som är med och gör utredningen (för mig var det psykolog, läkare, arbetsterapeut och sjukgymnast).

      Radera