Men, googlade du inte dina symptom?

Ursäkta dålig upplösning, men se det mer som en illustration.  


Var hos doktorn och pratade om hur länge jag mått dåligt och varför jag inte sökte hjälp tidigare. Tills hon uppgivet utbrast "Men Googlade du inte dina symtom?"

Öh, nej. Jag gick väl i gymnasiet då. Det fanns knappt internet på den tiden. Google var inte ens uppfunnet. 

Man letade på sin höjd i mammas läkarbok om man ville veta något. Men där stod nog inget om stressrelaterad psykisk ohälsa eller att illamåendet jag kände berodde på stress och att det var ångest jag kände. 

I mammas läkarbok stod handfasta saker som halsfluss och lunginflammation. Utbrändhet var inte uppfunnet. Ännu mindre utmattningssyndrom. 

Tänk vilken skillnad på att vara sjuk nu och då, med denna oändliga tillgång till information. På gott och ont tänker jag... 





2 kommentarer:

  1. Jag har tänkt tillbaka på hur det var för mig när jag var yngre. NU kan jag ser att det nog började redan då. Men då visste man ju inget annat. Trodde väl att alla har det så, men det har jag ju förstått att så var det inte. Inte så lätt att veta.. Det kan jag känna sorg över idag. Jag har alltid kämpat, för nåt jag inte visste vad det var, och nådde aldrig fram.

    Googla symptom är väl inte alltid så bra, då har man ju till slut både det ena och de andra.. Tänker jag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, blev förvånad att hon ens frågade, för min nuvarande läkare har helt förbjudit mig att googla symptom. Prata med mig istället! Har hon sagt femtielva gånger! Ligger nåt i det.

      Ja, håller med dig om det, att man kämpade på så himla mycket och tänkte att det var det normala. Hoppas att du hittat dina mål nu, så du vet vad du kämpar mot för mål. Det kommer ju göra det såå mycket enklare att nå målet när du vet vilket det är. Tur att man har lärt sig nånting längs vägen!

      Radera