Kedjetäcket

Bildkälla
Nu har jag använt mitt kedjetäcke i snart två veckor. Det skramlar och jag känner mig lite som lilla spöket Laban när jag ska försöka få styr på de tunga kedjorna! Täcket väger 8 kg och det är ganska tungt när man ska bädda. Men förvånansvärt skönt när man ligger tillrätta under det. Det är ju ändå kedjor jag har på mig när jag sover.

Det är två olika sidor, en som är mer stoppad och en där det mer eller mindre bara är ett lakan mellan mig och kedjorna. Så man kan välja hur mycket man vill känna av dem.

När det har varit varmt ute har det varit vansinnigt varmt under täcket. Och det är ju lite svårt att sparka av sig... Tungt liksom! Men om man lägger täcket svalt, kyls kedjorna av och det blir skön svalka. Synd bara att det tog ett tag innan jag kom på det! ;) Men jag sover. Oj vad jag sover. Djupare på något sätt. Drömmer mindre och sover mer, kan man säga.

Följden är, något oväntat, att jag är ännu tröttare nu än förut. Men kroppen slappnar ju av nu, så det kan säkert hänga samman med det.

Även när jag tar på mig täcket på dagtid somnar jag på studs. Det hjälper till att tynga ner mig så jag lurar kroppen att jag är avslappnad fast jag inte är det! Så somnar jag bara. Sover lätt en timme och vaknar helt utslagen. Så där så det tar en bra stund innan jag kommer till liv igen.

Man kan testa att ha det bara på dagtid, eller som insomningshjälpmedel, eller hela nätterna. En del kombinerar tyngdtäcket med ett annat täcke. Så friheten att testa är stor. Man gör som man tycker är bäst för en själv helt enkelt!

Mitt kedjetäcke kommer härifrån och hittills är jag supernöjd. Man ska testa i några veckor och jag har fått ett formulär för utvärdering av min arbetsterapeut. Om du är i behov av ett täcke kan du köpa ett själv i webbshoppen. Men om du är sjuk, rekommenderar jag att ta det genom arbetsterapeut eller sjukgymnast så du får det som hjälpmedel. Prisskillnaden blir enorm (från 100 kr i patientavgift till 6500 kr för täcket, i mitt fall).

Att sova på nätterna är värt hur mycket som helst. Jag känner hur jag orkar med mer på dagtid och det känns som jag börjat få tillbaka lite av mitt liv! Det är en sån lyx att få sova gott på nätterna. Jag hade glömt hur härligt det kan vara!

8 kommentarer:

  1. Vilken underbar utvärdering! Gläds med dig! Ja, nattsömn som funkar är en ofantlig lyx, verkligen.
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen över förväntan bra det här! Man kan inte förstå att uppskatta nattsömn förrän man varit utan den, så visst är det en lyx, det man förut tagit för givet. Kram!

      Radera
  2. Åh vad spännande! Ska kolla med min läkare ang detta, om man kan få det i sthlm. Låter som en ren lyxxxx att sova så gott :) KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lyx, när man varit utan det. Men egentligen är det kanske inte för stor sak att önska sig?! Klart du ska kolla med din doktor, du är värd att sova fint på nätterna! KRAM!!

      Radera
    2. Skriv gärna på din blogg (kommenterar sällan men läser den med stor behållning också!) om det går att få det i Sthlm, jag undrar också. Var inne på en hemsida, hjälpmedelscentralen tror jag, där det stod något i stil med att man skulle ha grava sömnbesvär vilket jag inte har men det är ju öppet för tolkning förstås och på många håll verkar det relativt lätt. Vet bara inte vem jag ska fråga.

      Radera
    3. Skulle rekommendera dig att ta kontakt med en sjukgymnast eller arbetsterapeut då det är de som kan förskriva det till dig. Har du inte kontakt med någon sådan hade jag nog pratat med min doktor eller annan vårdgivare. Berätta gärna hur det går för dig! Lycka till!

      Radera
  3. Härligt att det funkade för dig :), har precis fått ett nytt täcke som väger 8 kg, mitt förra vägde 10 kg, hoppas att det kommer hjälpa även mig :). Värt att få sova gott om nätterna :).Smart ide att lägga det svalt det tänker jag göra ikväll :):

    SvaraRadera