Kedjetäcke

Har varit på hjälpmedelscentralen med min arbetsterapeut och provat ut ett tyngdtäcke. Det fanns bolltäcke och kedjetäcke, jag valde ett kedjetäcke pga att de inte var lika varma.

Kedjetäcke finns i olika tyngder, beroende på hur mycket omsluten man känner att man vill vara och till viss del även beroende på hur stor man själv är. Det vanligaste tror jag var en tyngd på 8-10kg. 

Nu beställs täcket till mig och så ska jag fylla i en dagbok i fem veckor framåt. Både med och utan det nya täcket. För att kartlägga om det blir någon förändring. 

I min region får jag det som hjälpmedel för 100 kr som besöket hos arbetsterapeuten kostar, eller gratis på frikortet. Annars kostar det ca 6000kr. 

Ska bli väldigt spännande och se om det hjälper till med att få en lugnare sömn. Det finns mycket forskning på att det fungerar och förbättrar sömnen för de som provat. Läs till exempel här eller här

Återkommer med recension senare! 💤💤💤

5 kommentarer:

  1. Så bra att du får prova! Hoppas att det hjälper lite. Kom ihåg att man kan få byta tyngd om det inte känns bra! Det tog nog ett par veckor för mig att vänja mig, och då har jag ändå ett ganska lätt (tänkte att jag börjar lätt och "byter upp mig" vid behov).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas att det hjälper mig. Har inte fått det ännu, så har inte provat, men tror på idén. Bra att du säger att du behövde vänja dig ett tag innan det fungerade, så kan jag ha det med mig om resultaten uteblir från början. Tack!!

      Radera
  2. Jag gav upp redan efter två veckor, sov ännu sämre med kedjetäcket, tror det är för tungt, jag ska be om att få byta täcke får se om det blir bättre. Hoppas det hjälper dig, det sägs ju att det ska vara bra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge har det fungerat bra. Det är tungt, men inte för tungt. Be att få byta i så fall. Jag har 8 kg och det är tungt när man ska bädda, men skönt när man ska sova!

      Radera