Brain zaps


Har man råkat ut för det så vet man exakt vad jag pratar om. Annars är det svårt att förklara....

Känns som en rysning i huvudet. Eller som om hjärnan är gjord av aluminiumfolie och jag sitter inuti en mikrovågsugn. Eller som om att hjärnans elektricitet får kortslutning, knastrar och blixtrar till. Det gör inte ont. Men är väldigt obehagligt. Det känns inte i ögonen, utan inuti huvudet. Men det kan utlösas av en sån simpel sak som att jag rör huvudet en aning åt sidan och fokuserar blicken på något nytt. Ibland inbillar jag mig att det blir bättre om jag kisar och rör huvudet lååångsamt. Men det är nog mest inbillning. Tyvärr.

Har hört att man kan få detta som biverkning av antidepressiva, eller om man medicinerar sig med mer, så att säga, narkotiska preparat. Men för min del var det helt och hållet stressutlöst. Detta var ett av de symptom jag sökte läkarvård för innan min utmattningsdiagnos.

Då hade jag inte heller något ord för det, utan skulle förklara det för doktorn. Utan att låta som en galenpanna!

- Det blixtrar inne i mitt huvud.
- Okej, du har huvudvärk alltså?
- Nej, det gör inte alls ont.
- Nähä... Du har inte migrän i familjen då?
- Nej, det är mer som att det blixtrar till inuti hjärnan när jag koncentrerar mig för mycket. Så svartnar det för ögonen ett ögonblick, svajar till och sen är det som vanligt igen.

...

- Men det gör inte ont alltså?
- Nej. Men det är jätteobehagligt.

Jag fick inga svar den gången. Däremot fick jag en röntgen av min hjärna. Och så tog hon ett gäng blodprover. Men allt var helt normalt.

Att det kunde bero på stress var det ingen som nämnde. Så jag fortsatte min resa i full fart, rakt in mot den väntande väggen.

8 kommentarer:

  1. Usch, så bekant. Både upplevelsen, bemötandet och utfallet. Men du satte bättre ord på det än jag kunde! Jag sökte också i rätt många år för diverse skumma symptom som ingen fattade vad de berodde på och jag tuffade också vidare mot väggen. Nu verkar ( en del) läkare förstå mer, om du inte såg Malou efter 10 igår så gör det på play. Det handlade om utmattning och att komma ur det. Två läkare, en fysisk och en psykisk förklarade mycket bra hur det hängde ihop. Kanske finns det hopp för folk som söker hjälp idag, men det beror mycket på vem de kommer till.
    På min hjärnröntgen syntes en fläck på frontalloben, men man kunde ju inte vara säker på attdet berodde på utmattningen eftersom man inte hade en tidigare bild...
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att du varit med om samma sak. Jag tänkte jag skulle tittat på Malou men somnade innan de börjat prata om utmattningar, var nog lite trött! Ska kolla in klippet i efterhand om du säger att det var bra! Tyvärr är det nog så med många sjukdomar, att man ska ha lite tur med vem man träffar. Jag undrar hur min röntgenbild av hjärnan såg ut, det enda jag fick veta var att det inte fanns nån tumör, vilket iofs var så lugnande så jag inte tänkte på att fråga något mer. Ska försöka minnas det till nästa gång jag kommer till doktorn!

      Radera
  2. Ja jag fick det först som en reaktion i min utmattning, precis efter kraschen. Seeen.. Som en biverkning av mina antidepressiva! Så dubbelt upp. Hade så ont att jag grät som ett barn påväg till en yogaklass men förstod inte att det var min medicin som spädde på smärtan, hemskt! Nu bättre men fortfarande stora problem med det där... Fyyyy. KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å nej, dubbelt upp. För min del vet jag att jag hade det innan jag började med antidepressiva, men jag har ju det nu också emellanåt, så då vet jag inte om det beror på medicinen eller stress. Oavsett så är det läskigt. Fast peppar peppar så har jag inte ont när det kommer, utan det bara "kortsluter och så startar det om" Inget vidare är det iaf. Kram tillbaka!

      Radera
  3. Riktigt obehagligt är det. Jag har haft turen att bara ha brainzaps vid utsättning av mediciner och inte som en biverkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, dom kommer när man sätter ut mediciner också. Det kunde man ju ge sig på! Usch, ja obehagligt är det verkligen. Kram!

      Radera
  4. Oj vad mycket intressant läsning här.
    har också upplevt brain zaps, då vid utsättning av antidepressiva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du hittar intressanta saker att läsa! Jag blir jätteglad att du kommenterar. Inget vidare med brain zaps och jag har kvar mina antidepressiva ännu, så återstår att se hur det blir att sätta ut dem...

      Radera