Avgiftningen fortsätter, nu med deodoranten


I mitt sökande efter ett mer hållbart sätt att leva har jag nu kommit fram till deodoranten.

Kanske låter det fånigt. Men huden är vårt största organ och därigenom utsöndras slaggprodukter genom svetten. Vanliga deodoranter, som Dove, Rexona, Nivea osv, fungerar jättebra. Mot svettlukt. Men med nackdelen att de kapslar in ämnena i kroppen så de inte ska lukta. 

Jag är på jakt efter ett sätt att rensa ut gifterna från min kropp. Inte stänga in dem. Om det finns något som påverkar mig vill jag inte ha det kvar. 

Nackdelen med utrensningen är att det luktar inte svett. Det luktar pyton. Alltså helt vedervärdigt. Gammal unken sko. Och enligt olika källor kan det ta uppåt sex veckor att bli av med de inlagrade slaggprodukterna. Efter det kommer kroppen hitta sitt eget doftläge. Men stå ut med stanken. Det går över när skräpet är borta ur kroppen. 

Hittills har jag testat Urtekrams ekologiska deo. Den gav mig tyvärr utslag. Annars har jag hört många som är nöjda med den. 

Kokosolja kan fungera. Men med nackdelen att man får olja på kläderna. Vilket är svårt att tvätta bort. 

Just nu kör jag med alunstensdeo som jag köpt på hälsokostaffären. Den verkar bakteriedödande och tar därmed bort all lukt. Jag tycker den funkar väldigt bra. Kostar runt hundralappen beroende på storlek, men är väldigt dryg. 

Inga mer gifter i mina armhålor! 


2 kommentarer:

  1. Åh, det där har jag dragit mig för att göra länge pga avgiftningspetioden (aka stanken! Haha) men jag tror att det är en bra grej att ändra. Deo innehåller så mycket jox som vi inte behöver. Överväger även att plocka ut min hormonspiral, men måste även komma på ett alternativ som känns bättre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lukten var inte så himla trevlig. Men det är ju övergående. Tvätta. tvätta så funkar det. Ja, det har jag också funderat över, de hormonerna i preventivmedel, hur mycket påverkar de kroppen som helhet, egentligen? Vet du mer?

      Radera