Trädgårdens skafferi, den ljuvliga maten och min mage, som äntligen verkar må lite bättre!

Jag älskar den här tiden på året. När man bara går ut i trädgården och hämtar in sin middag.
Sallat, gurka, potatis, björnbär, blåbär, hallon, vinbär, smultron, jordgubbar, små solvarma tomater, bönor, rädisor, morötter. För att inte tala om alla kryddväxter, timjan, basilika, citronmeliss, oregano, dill, persilja, gräslök, mynta... Bara att hacka ihop det man har och så har man en middag. Jag har inte allt det här på min lilla plätt, men vi delar med oss, grannarna emellan, så det brukar alltid finnas något smaskigt att sätta i sig!

Jag grillar gärna någon god kött- eller fiskbit till. Eller halloumi. Om den är gjord på fårmjölk, eller möjligen getmjölk. Samma med fetaost eller en god, äkta mozzarella. Kollar alltid noga så det inte är komjölk med. Då köper jag den inte. Får ont i magen av komjölk, men kan äta de andra.

Och så avslutar jag med en liten skvätt olivolja med citronsmak ovanpå, som lite dressing. Mums!

Den här godingen är jag också helt hooked på just nu, Brämhults hallonad.

I går grillade jag morötter med halloumi i foliepaket. Kryddat med timjan och lite hackade valnötter. Så enkelt, men så gott.

Det jag inte äter just nu är mjölkprodukter som innehåller laktos. Jag undviker vete, råg, korn och havre i bröd, kakor, färdigmat, pasta, bulgur, cous cous. Istället äter jag potatis, ris och quinoa.

Även vissa frukter undviker jag, som avokado, stenfrukter, (päron, äpple, nektarin, persika mm). Kan äta lite grand av dem om jag inte ätit något av det andra. Inte heller något sötningsmedel, utan bara rent socker.

Jag tycker att det gör skillnad på magen och mängden gaser som produceras. Jag slipper att ha ont i magen vareviga dag och jag slipper se gravid ut varenda kväll för att magen svullnat upp så mycket under dagen.

4 kommentarer:

  1. Håller med! Skördetider är riktigt härliga tider. Vi plockar sallad och mangold från vår odlingslåda och gurka och tomat på balkongen, utöver örter! Så lyxigt :)

    Skönt att magen mår bättre! Vilken skillnad en sån sak kan göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen livskvalitet det där med att kunna plocka in färska grönsaker. Och så smakar de ju så mycket godare än de köpta!

      Ja, jag är glad att jag är på rätt väg med magen. Hoppas det iaf. Ibland tror man att det är normalt att ha ont varenda dag, men märker ju stor skillnad när det försvinner. Ska absolut ha ditt tips om det stora testet i åtanke om det inte blir helt bra. Då är det inget att be för utan bara att utreda ordentligt. Men testar först om detta fungerar tillfredsställande innan jag drar till Södertälje! ;)

      Radera
  2. Man tror lixom inte att det man stoppar i sig gör så stor skillnad. Eller inte jag i alla fall. Tills jag genom min kost blev av med nästan all min acne! Galet. Är fortf i chock! Så det är sååå bra att du tar hand om magen och är snäll med maten, då blir den glad! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tror inte att det gör nån skillnad, fast när man tänker efter inser man ju att allt det man äter borde påverka kroppen ganska mycket... Har bara aldrig tänkt så förut. Bättre sent än aldrig, som med så mycket annat! Kram!

      Radera