Push-notiser


Push-notiser på mobilen. Jag stänger alltid av dem numera. Orkar inte höra pling och vibrationer i telefonen så fort nån gillar en bild, lägger ut nåt, reklam, påminnelser, nyhetsflashar och allt vad det är.

Sms och mail har jag signaler för. Men jag ägnade nyligen en god stund åt att avregistrera mig från alla företag som skickar reklamutskick via email.  

För så här funkar jag. Om det plingar till i min telefon kan jag OMÖJLIGT låta bli att kolla vad det var som hände. Det går inte. Jag måste liksom trycka på den. Och när jag blir avbruten så störs jag och mitt fokus lämnar det jag håller på med, till förmån för nåt som oftast är rätt oviktigt.

För det är ju faktiskt väldigt sällan det händer något som är så viktigt att det inte kan vänta en stund. Är det tillräckligt viktigt kommer de att höra av sig igen, så tänker jag!

Hur resonerar ni kring era mobiltelefonvanor?!

4 kommentarer:

  1. Det där med mobilen är helt klart ett välbekant problem. Jag har försökt lösa det dels som du genom att minska antalet pling & plong och dels genom att inte ha mobilen tillgänglig hela tiden. Om jag t.ex. tittar på tv så har jag inte mobilen framför mig utan liggandes i ett annat rum. Jag försöker istället tänka på mobilen som en "aktivitet", typ att nu tar jag mig en kopp te och sätter mig och kollar Facebook etc. Det fungerar hyggligt för mig att göra på det här viset, även om det har krävt lite träning (eller kanske snarare avvänjning).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart att tänka att mobilen är en aktivitet. Här är den mer som en allt-i-allo... Sms, mail, bank, dagstidning, radio, musikspelare, leksak... Har ganska svårt att lägga undan den. Men visst är det en träningssak. Skönt att du lyckats!

      Radera
  2. Stängt av alla push-notiser. Orkar inte med dem.. Måste också kolla varje gång det plingar. Men vad tror man egentligen ska hända om man inte kollade? Jorden går säkerligen inte under. Men det går inte att låta bli. Så då gör jag det lugnare för mig själv genom att ta bort notiserna. Bättre få kolla själv när man vill. Även om det också blir några gånger för mycket varje dag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, några gånger för mycket om dagen kollar jag också min telefon. Minst sagt! ;) Den är som ett beroende i sig, man trycker fast man egentligen kunde låtit bli!

      Radera