Omständigheterna och funderar på tyngdtäcke

Bildkälla

Det är liksom ingens fel. Det bara händer saker varenda natt just nu, som gör att jag inte orkar mer. Har inte lust att vara så sömnigt trött jämt. I have reached the limit. Grannen har fest. Någon får feber, katten vill ut klockan fyra. Jag vaknar och är genomsvettig. Eller kissnödig. Oftast båda samtidigt.  Någon liten sak varje natt. Oftast mer än en sak varje natt. Ingen natt med åtta timmars sömn i sträck. Som jag vet att jag behöver. För att läka. Så oerhört frustrerande.

Jag behöver påminna mig själv om 80/20. Spara. Lägg energi i min buffert. Tänka efter före helt enkelt. Inte bara styras av min spontanitet. Utan vara lite eftertänksam. 

Sen funderar jag på det här med tyngdtäcke. Vet att några av er utmattade använder det. Hur fungerar det? Sover man djupare med tyngden på sig? Så man slipper vakna av prick varenda knarr och knäpp. Blir man mer avslappnad eller...? Får man köpa själv eller kan man få subventionerat av vården? Please, help!

6 kommentarer:

  1. Många blir mer avslappnade av tyngdtäcke. Jag har bara använt mitt några veckor, men hittills vaknar jag mindre på natten. Tyngdtäcken räknas som hjälpmedel, och det är olika i de olika landstingen vad som beviljas. I mitt landsting beviljas det patienter med utmattningssyndrom. Ta kontakt med den arbetsterapeut som är knuten till din vårdcentral; det är de som i så fall skriver ut det som hjälpmedel (då får man låna det) och som också kan hjälpa dig med utprovning (det finns flera olika). Annars finns de att köpa, men de är dyra och det kanske är svårt att själv gissa vilket som passar en?

    Klart värt att kolla upp (jag skrev i "mina vårdkontakter" att jag ville ha kontakt med arbetsterapeut och varför, så blev jag uppringd)!. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar! Jag ringde och lämnade meddelande hos min vårdcentral så arbetsterapeuten ska ringa upp mig. Låter toppen att kunna bli mer avslappnad och vakna mindre på natten. Jag återkommer i frågan och berättar mer när det händer något! Tack!!!

      Radera
    2. Håller tummarna :)

      Radera
  2. Hej! Jag har ingen erfarenhet av tyngdtäcke men av att sova dåligt på nätterna av djur och div ljud. För mig har sömnen blivit lite bättre av att jag har köpt öronproppar som är formgjutna efter mina hörselgångar. För min del är jag väldigt trött ändå vissa dagar men jag slipper vakna upp hundra gånger för att katter vill ut och in. Har tre stycken. Nu får min man springa istället. ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kollat upp dessa öronproppar vid ett tidigare tillfälle och enda anledningen till att jag inte köpte var att man fick inget bidrag för dem och de var rätt dyra... Så enbart en ekonomisk fråga för min del. Tyvärr. Tror säkert att jag varit hjälpt av dem annars. Katter är så söta, men jobbigt när de ska in och ut i gryningen! ;)

      Radera
  3. Använde mitt kedjetäcke ca 10 dagar och sov betydligt sämre med det så jag tog bort det ett tag. Nu sover jag rätt ok ändå utan men ska ändå ringa och fråga om man får byta, för det hade man rätt till om det inte fungerade :), lycka till :).

    SvaraRadera